NLF / Mikrofly / Flyet stakk av til skogs under start.
Roger Holm

Flyet stakk av til skogs under start.

Den 40 år gamle piloten hadde pusset og gnidd på sin dobbeltdekker, og flyet var klar for den endelige besiktningen. Eieren, som nettopp hadde fått fullt tre-aksebevis, hadde lyst til å ta en taksetur på den lange banen for å trene litt med halehjulsstyringen.Flyets Rotax 582 motor måtte startes for hånd, men var vanskelig å starte denne dagen. Etter mange snurringer av propellen og sur motor etter mye snapsing med primerpumpen, ble gassen satt litt mer på for å lufte motoren og gi lettere start. Denne gangen hadde ikke eieren blokkert hjulene eller bundet fast halehjulet i noe stort og fast, for han skulle bare varmkjøre motoren litt forsiktig.
Til slutt starter motoren, men med den gasshåndtakstillingen får den fort opp et bra turtall med god trekkraft til følge. Den stakkars eieren klarer ikke å komme seg til cockpit'en rundt alle vingene og vaierene, og flyet stikker av bortover jordet og mot skogen. Det går ikke så fort, men nok til at eieren ikke klarer å nå det igjen til fots. Flyet ankommer skogen og tar borti trærne med propell og vinger.

 
Skadene var nok størst i eierens indre sjelsliv, men det gikk også ut over propell og vingenes forkanter. Etter noen måneder med reparasjon av spanter, ny omtrekking og lakkering av vinger samt påmontering av et møbel av en vakker trepropell, kom flyet i sin opprinnelige stand igjen. En perle av et fly.
Etter dette passer eieren alltid på å ha blokkerte hjul eller å tjore flyet fast i moder jord. De varme og lange sommermånedene i garasjen med spant og duk har satt på et ekstra alarmsignal i hodet hver gang flyet skal startes.

 
Bortsett fra dette har vi fått et par gode tilleggsråd fra motorflymiljøet: Ha en sterk tråd rundt håndleddet til en idiotsikker 'kill-switch' eller sett bensinkranen i stilling AV under start. Da kommer ikke flyet så langt om uhellet skulle være ute.