NLF modellfly og "droner"

NLF modellfly og "droner"

Innlegg 51247 » 20 Jan 2016 21:30

Da har man deltatt på konferansen "droner i Stormen" hvor aktører fra luftfartstilsynet, Forsvaret, interesseorg og politisk var representert. I tillegg til nasjonale aktører. Det var mye spennende som skjer innenfor droneverden som ble vist frem.
Det som skremmer meg litt er at det virker som at det ikke er noen god definisjon på drone.
UAS Norway som er en interesseorganisasjon for kommersielle aktører fremviser stadig mindre quadrocopter som en fare for luftfarten. Også leketøy som barn bruker i hagen eller på jordet. De ønsker en regulering på de aller minste også. Så lenge det ikke er en god definisjon på hva som er leketøy/hobby og hva som er en luftromsaktør kan dette påvirke modellflyverden mener jeg.
Det er mange som nå flyr små quad f.eks i konkurranse på baner og under kontrollerte forhold. (selvfølgelig cowboyer blant enkelte der også).
Hvis definisjon på drone er quad eller multirotor så vil all modellflyaktivitet stoppe med disse.
Hvis definisjonen er systemer som har to-veis kommunikasjon vil det meste av aktivitet stoppe da de nyeste radioer bruker telemetri for overføring av hastighet/høyde/batteri osv (noe som øker sikkerheten), og dette brukes på alle typer modellfly.
Jeg mener NLF skal være obs på hva som diskuteres i miljøene fra de kommersielle og opp mot luftfartstilsyn og politisk. Vi må passe på at et regelverk for droner (som jeg mener må være der) ikke påvirker den aktivitet som vi driver på med under trygge forhold. Nå har Avinor allerede stoppet all aktivitet i områder nærmere enn 5 km fra lufthavn. Dette kommer som en direkte følge av redselen for ikke å ha kontroll på det de mener er droner. Dette påvirker modellflyvere også.

Er NLF på banen og ser på hva som skjer i diskusjonene og er med på å sikre en god og nyansert vurdering av aktiviteten?
Håper vi kan skape en fornuftig diskusjon rundt dette. (er klar over at det pr nå er kun krav til lisens hvis du driver kommersielt, men ut fra diskusjonene jeg har hørt i dag er jeg redd for at dronebegrepet kommer til å bli veldig omfattende fremover)
Per Karlsen
Bodø modellflyklubb
-Droner, FPV, Seil, Motorfly, EDF-jet
51247

Re: NLF modellfly og "droner"

Innlegg Jon Gunnar Wold » 21 Jan 2016 09:20

Hei Per! Kjempefint at modellflygere deltar på dette og er synlige.

Jeg lurer dog på hva i all verden folk har sagt på denne konferansen som gjør deg usikker, for hvis de har brukt definisjoner som multirotor og/eller modeller med sensor/downlink som det som faller inn under RPAS-begrepet så lever de i fortida, nærmere bestemt 10 år tilbake. Dette med sensor om bord ble droppet fra så godt som alle luftfartsmyndigheters definisjoner faktisk før telemetri i modellfly ble vanlig, med god grunn, som du selv poengterer så ville det vært umulig å skille det ene fra det andre.

Folk må si og mene hva de vil, men det som gjelder er Luftfartstilsynets forskrift fra 1/1-2016. Det er norsk lov for modellflyging og ubemannet luftfart, hvor modellflyging har sitt eget kapittel. Forskriften skiller mellom de to, og den definisjonen som står der er ganske klar på at det er formålet som er det eneste som skiller de to settene med regler fra hverandre.

I paragraf 4, definisjoner, står det:

a) luftfartøy som ikke har fører om bord: innretninger som ikke har fører om bord, som beveger seg i luften og hvor flygingen har et annet formål enn rekreasjon, sport eller konkurranse
b)modellfly: innretninger som ikke har fører om bord, som beveger seg i luften og hvor flygingen kun har rekreasjon, sport eller konkurranse som formål

Det er ingen begrensninger på vekt eller størrelse. Det er ikke tilsynets intensjon å regulere små flygende leker som er ment å brukes av barn, det stod i høringsnotatet som fulgte med forskriftshøringen i fjor. Den fulgte ikke med inn i forskriften, men det gjør ingenting så lenge formålet med flygingen definerer hvilket regelsett man skal operere under.

Vi er fullt klar over at de kommersielle, forsvaret og sågar et par eiendomsmegler-fotopiloter med overdreven tro på egne ferdigheter anser seg for å være profesjonelle og ønsker vide fullmakter, mens de ser på modellflygere som glade amatører som ikke har greie på hva de driver med. Enkelte har sågar sagt det til meg, at de ikke forstår hvorfor "amatørene" er fritatt for høyde- og avstandsbegrensning, mens de alltid må være under 120 meter selv med sertifikat. Som om papiret er det som gjør dem trygge. Vi så det også av alle høringssvarene som tilsynet mottok (de er offentlige, og vi leste dem selvsagt alle). Men Luftfartstilsynet vet at organisert modellflyging har foregått i landet i et halvt århundre og vel så det uten å være til noe som helst bryderi for luftfarten eller myndighetene. Det er derfor vi som har vide fullmakter. Så nå er det opp til oss å vise oss tilliten verdig, og fortsette med det gode holdingsskapende arbeidet og sikkerhets- og opplæringskulturen i klubbene som er det tilsynet setter så stor pris på.

NB: Det er ikke Avinor som har stoppet flyging innen 5 km fra lufthavn. De håndhever bare Luftfartstilsynets forskrift som sier dette. Det er dog åpnet for (les forskriften) at det kan inngås avtaler om flyging nærmere, og at eksisterende avtaler kan opprettholdes. Det er nok en utstrakt hånd til våre klubber som har aktivitet nærme flyplasser hvor det beviselig ikke har vært et problem noen gang.

Om NLF er på banen? Vi har vel aldri vært noe annet sted enn på denne RPAS-banen de siste 10 årene. Det er årsaken til at modellflyhåndboka kom i stand, og det arbeidet er årsaken til at vi i dag sitter med dette berømte unntaket fra høydebegrensningen. Vi snakker med Avinor og Luftfartstilsynet daglig. Du behøver derfor heldigvis ikke være redd for "dronebegrepet framover", for som sagt er dette allerede hugget i stein i form av den nye Forskriften.

Jeg håper vi ser dere i klubben på kommende klubbledermøte 5. mars på Gardermoen (innkalling/påmelding kommer!). Vi tar selvsagt opp dette der, som vi også tok det opp på Seksjonsmøtet i fjor. For andre som er interessert i temaet så kan jeg anbefale artikkelen i MI nr 3 i fjor hvor vi gjennomgikk den kommende forskriften, og første utgave i år vil ha en ny versjon av den artikkelen nå som dette har trådt i kraft. Vi har også sendt ut en rekke informasjon på web og i e-post.

Forskriften er her:
https://lovdata.no/forskrift/2015-11-30-1404

LTs veileder for forskriften vedr. modellfly er her:
http://luftfartstilsynet.no/selvbetjeni ... #Modellfly

Et utvalg av lesestoff fra eget bryst:
http://nlf.no/modellfly/sp-rsm-l-og-sva ... er-og-rpas
http://nlf.no/modellfly/forskrift-rpas- ... a-1-januar
Presentasjonen fra Seksjonsmøtet: http://nlf.no/modellfly/seksjonsm-tet-2015
MVH

Jon Gunnar Wold
Fagsjef Modellfly
Tlf: 41620374