Bensinmotor

Bensinmotor

Innlegg Halvorsen Tom » 13 Jun 2013 14:24

Hei.

Jeg anskaffet min første bensinmotor for en stund siden til en fly jeg har bygget selv.
Har hatt endel fine turer med flyet som var ferdigbygget ved påsketider.

Leste med stor interesse artikkelen om bensinmotor i Modellflyinfomasjon 4/2012 skrevet av Aaron Baldwick.

Jeg skulle gjerne vist mer om hvordan man går frem for å stille på "L" (lav) dysen. Det står ikke noe om det i artikkelen.
Jeg har foreløpig ikke justert på "H" dysen. Men i forrige uke stoppet motoren på litt under halv gass, mens jeg var i luften.
Jeg skrudde "L" dysen en 1/4 omdr. ut. Regner med at det er som på glow-motorer, da går den litt rikere. Dette hjalp tilsynelatende men det ser ut til at den "spytter" ut litt overflødig fuel når den har gått på tomgang en stund og jeg brått trottler opp til full gass.

Etter det jeg har hørt av andre, gjelder "L" dysens innstilling hele veien fra tomgang og opp mot fult turtall og at "H" dysen kun gjelder for full trottle.
Er usikker på om dette er riktig.
Jeg skulle gjerne hatt mer info om hvordan man stiller "L" dysen om man har behov for justering.
Halvorsen Tom

Re: Bensinmotor

Innlegg Halvorsen Tom » 09 Jul 2013 22:33

Endelig fikk jeg et tips fra forumet på RC-Universe.
De har en tråd angående motoren XYZ 53cc STS Twin, som jeg også har. Den har Walbro forgasser.
Her er oppskriften jeg fikk for å finjustere forgasseren om nødvendig.

1.Start the engine, set the throttle so the engine is going 3500 rpm.

2.With the engine running I turn the "L" needle in, it is always the needle that is closest to the engine, when the engine speeds up to 4000 rpm I adjust the throttle to bring it back to 3500 rpm. You keep repeating this step until your engine doesn't speed up anymore when you turn the "L" needle in.

3.Turn the "L" needle out 3/16th of a turn.

4.Open the "H" needle 2 turns out, open the throttle all the way open. Now slowly turn the "H" needle in the engine will increase in rpms. Turn the needle about 1/16 at a time, when you get no more increase in rpm the "H" is set properly.

5.Set you idle speed with your throttle trims, it's best to take the idle stop screw completely out, you should have it so the idle is correct with the trim in the middle, and the low trim kills the engine.

6.With the engine running at the idle speed that you fly at you should now be able to snap the throttle open and the engine quickly speed up. If it just dies, turn the "L" needle out 1/16th of a turn, repeat this step until is quickly speeds up. If when you snap the throttle open it stumbles then speeds up turn the "L" needle in 1/16th of a turn until it cleanly and quickly speeds up.

7.Close the hole or notch up in the choke plate, I'll post a picture of what I mean, I do it with soldiering the hole close, some use glue or a bolt.

After you modify the choke plate the way to start the engine is:
a. Close choke completely.
b. Open throttle half way.
c. Flip engine with ignition on until the engine coughs.
d. Take choke fully off.
e. Set throttle just above idle, flip until it starts, usually 3 to 5 flips.
Halvorsen Tom

Re: Bensinmotor

Innlegg Jon Gunnar Wold » 08 Aug 2013 17:58

Bra! Håper flere kan få nytte av dette.
MVH

Jon Gunnar Wold
Fagsjef Modellfly
Tlf: 41620374
E-post: jgw@nlf.no
Brukerens avatar
Jon Gunnar Wold

Gå til Modellfly generell diskusjon