SHARK - Fra lek til alvor!

For eksempel treff vi ikke har rukket å få med i teminlista eller annet du ønsker å publisere

Moderatorer: Kurt Hansen, Roger Holm

SHARK - Fra lek til alvor!

Innlegg Lyche Kai » 19 Feb 2013 08:05

Siste Flynytt har en omtale av 'Shark'- prosjektet. I artikkelen nevnes også at flyet allerede er bestilt for import til Norge.

For ordens skyld gjøres oppmerksom på at MFS ikke har mottatt noen søknad om import. Det er heller ikke sendt inn dokumentasjon for granskning av TK, og det foreligger derfor heller ingen avgjørelse om eventuell innføring i mikrofly registeret. Selv om flyet unektelig ser flott ut, er det ingen selvfølge at flyet vil kunne tildeles en importklarering, særlig med bakgrunn i den vektøkning som inntrekkbart understell medfører.

Det er derfor på sin plass med med en viss skepsis!
Lyche Kai
 
Innlegg: 46
Registrert: 11 Feb 2013 17:47

Re: SHARK - Fra lek til alvor!

Innlegg Lyche Kai » 27 Des 2013 09:11

Rett før jul skjedde det da etter at all dokumentasjon omsider var på plass, og vi var to mann nede på Shark Aero i Slovakia for å utføre import besikting og prøveflyging av vidunderet.

Dette ble først mulig etter at produsenten hadde tatt i bruk en ny type (svensk) karbonfiber duk som krever mindre epoksy for å mettes, slik at veieresultatene kom ned i anstendige verdier. Det ble brukt elektroniske lastceller av samme type som konkurransebiler veies med, kalibrert av Slovakisk CAA. For sikkerhets skyld ble disse også kontrollert med 20 kg´s eikede lodd.

Om ikke annet så viser dette at det ikke bare er å kaste seg på krykkene og legge kronene på bordet i det øyeblikk en ny produsent viser frem nytt utstyr.

Det skal ikke stikkes under stolen at flyet er tungt, men utstyrt med R912S, bakkejusterbar propeller, ballistisk skjerm, fastmontrt radio og transponder og forøvrig nøktern instrumentering og utstyr, er det mulig å komme innunder våre vektgrenser med det opptrekkbare understellet operativt.

Hensikten var å fly maskinen til Norge etter godkjenning. Været satt imidlertid en stopper for dette, men det ble likevel klart at det ligger en utfordring i det at norske mikroflygere ikke uten videre har en medisinsk godkjennelse som flyger å vise til når de befinner seg i utlandet. Det viser seg at det er stadig flere nasjoner som krever slik dokumentasjon, og det er opp til den enkelte å skaffe seg noe slikt med engelsk tekst.

Hos en annen produsent var flyet allerede strøket av slovakisk register og påført norske kjennetegn. Her hjemme er et nytt fly automatisk ansvarsforsikret for den påfølgende prøveflygingen etter godkjent besikting, men dette gjelder absolutt ikke i utlandet. Det ble litt ekstra armer og bein da det ble klart at flyet faktisk ikke var forsikret og det igjen måtte inn i slovakisk register og påføres slovakisk registrering. I slike tilfller må en derfor på forhånd henvende seg til forsikringsselskapet her hjemme for å få ut en særskilt bekreftelse på ansvarsforsikring, igjen med engelsk tekst.
Lyche Kai
 
Innlegg: 46
Registrert: 11 Feb 2013 17:47


Gå til Kunngjøringer

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron