Nye forum

Forlag til forbeding av forumet, gode innspill til utvikling av mikroflyseksjonen eller andre gode ideer

Moderatorer: Kurt Hansen, Roger Holm

Nye forum

Innlegg Magne Skredderberget » 16 Mar 2013 20:41

Er det ikke snart på tide å få det nye forumet opp å gå.Alle som brukte det gammle forumet og la inn artig lesing er borte.Hva skal vi med forum som ingen bruker. Få orden på systemet eller sett igang igjen det gammle.

Magne
Magne Skredderberget

Re: Nye forum

Innlegg Svein-Ove » 20 Mar 2013 00:41

Ja lite som skjer... Synes fortsatt det burde kunne gå å gå rett på siste diskusjoner uten innlogging... :-) håper forumet blir mer brukt etterhvert.
Svein-Ove

Innlegg Odd Inge Haugan » 20 Mar 2013 21:02

Jeg for min del har hvert litt fraværende i det siste, men lover å skjerpe meg! ;)

Er vel ganske naturlig at man får litt avsmak om ting ikke fungerer og man blir litt "lessen"!
Oppfordrer alle til å holde ut og prøve med litt tålmodighet, blir vell bra til slutt..
Hangar 35 Den lille flyfabrikken
Odd Inge Haugan

Innlegg Jennifer C. Chisholm-Høibråten » 21 Mar 2013 16:55

Skal hoppe rett inn som en "newbie" og nykommer til mikroflymiljøet. Enig at det var på tide med litt liv i forumet,....skal skrive da, men vær tålmodig med en som ikke kan eller vet veldig mye men er ivrig å lære! Og vær tålmodig med norsken....er amerikansk australsk så norsk er språk nr to.

Er i gang med teorikurs gjennom Kjeller sportsflyklubb og stormtrives... mye rust etter mange år borte fra skolebenken, men det er også herlig å sette hjernen i gang og jobbe, få gråcellene til å svette, oppdage hva det er å pønske igjen, gjenoppdage den selvdisiplinen det er å sitte ned og lese, selv om det er alltid utallige andre plikter og distraksjoner som også vil ha oppmerksomhet til envher tid. Jeg er ikke noe born pilot er jeg redd for, men jeg vil virkelig mestre dette her...tenker at jo mer jeg kan av teorien, jo mer vil jeg forstå flyet og være ett med det når den tiden kommer....for ikke nevne den forhøinet opplevelsen det vil være å fly når man virkelig forstår noe av de tekniske og naturvitenskapelige rundt det. Hvis jeg skal prøve å sammenligne litt med musikk, vil jeg kanskje beskrive det slik: i stedet for at melodien er en enkel melodi spilt av en blokkfløyte, men kunnskapen innvevet og imprentet på psyken vil opplevelsen av å fly være mye mer helhetlig, fyldigere, mer som en vakker Rachmaninov piano concerto....og alle vet hvor fyldige og ynderlige vakre og fargefulle DE er!

Med snakk om lyd og musikk (og her kommer jeg til å dumme meg ut veldig, men OK): er det bare meg som synes at flymotorer har sin egen musikk (signature tune) og at Jabiruen har en dypere, fyldigere tone som er mye mer tilfredstillende å lytte til enn Rotax? Jeg vet at det er dumt men nå snakker jeg bare om det sensoriske, som en del av den totalopplevelsen det er å fly hvor hørselen er en av de fem sansene som er med. Har hørt på begge motorer, til og med gått inn på YouTube for å høre begge typer og sammenligne...og uansett synes jeg det er en enorm forskjell mellom de to, og at jabiruen har en fyldigere lyd. Jeg vet at dette har ikke noe å si for hvordan en skal dømme en motor...er klar over at en skal tenke sikkerhet, pålitelighet osv med motor...men selv da tror jeg at hvis jeg skulle noen gang bygge eget fly, og alt annet var likt, vil jeg allikevel valgt en jabiru motor fordi jeg liker musikken bedre.

OK...all you folks out there with Rotaxes...now is your chance to raise your rifles and shoot the blithering idiot...Ready...aim...FIRE!

(Ble det liv i forumet nå?) :+)

Og ikke nok med det...jeg var så heldig å bli med en tur til Lillehammer "Lillehammer on Ice" for noen uker siden med en av klubbmedlemmene på Kjeller. That was a fun trip! Og selv om jeg ikke kan så mye om de ulike type mikroflyene som finnes der ute, syntes jeg den lille sølve fuglen vi var opp me, en Zenair CH601 Zodiac ), var både komfortable og snill. (Når vi hadde kommet opp i en trygg høyde, så fikk jeg prøve meg litt på kontrollene mens PIC fulgte godt med!)

Man that was a BLAST! Og flyet virket snill for en nybegynner idet hun var absolutt ikke treg å svare på signalene men heller ikke for raskt. Jeg har fått lov å prøve kontrollene på andre type motorfly noen ganger når vi har kommet opp til en trygg høyde, og det virker som alle fly har sin egen personlighet. Kanskje er det med fly slik som det er med hest: There are horses for people and people for horses...forskjellige type hester passer forskjellige type individer. Er det samme når det gjelder fly?

Det er en pluss til, i alle fall for meg: å begynne med mikrofly gjør ikke bare at jeg får hjernetrim...det har også gitt motivasjon å komme i form, droppe noen kilo og komme i gang med livet igjen etter en langn periode i dvale. På en måte vil jeg si at mikrofly sammen men hesten har vært redningen og pyskisk helse etter en vanskelig periode! Vinn vinn vinn.

So hurray for microlights!

Jennifer
Jennifer C. Chisholm-Høibråten

Innlegg KHØ » 21 Mar 2013 21:50

Og snakker man om mikrofly og motorlyd kommer vi ikke utenom Tor Rene sin Sonex med Jabiru 3300. Den høres virkelig ut som et FLY :-D
KHØ

Innlegg Michel Verheughe » 02 Apr 2013 15:12

Jennifer C. Chisholm-Høibråten skrev:er det bare meg som synes at flymotorer har sin egen musikk (signature tune) og at Jabiruen har en dypere, fyldigere tone som er mye mer tilfredstillende å lytte til enn Rotax?

Dama mi, som heter Tango (ja, limaNovemberYankeeLimaTango var litt lang!) hilser og takker. Hun har 500 timer med sin Jabiru og er veldig fornøyd! (og det er jeg også)

Mvh,
Michel
PS: Tango er en Kitfox som danser i luften ... tja, som en amorøs argentinsk danserine!
Brukerens avatar
Michel Verheughe

Gå til Forslagskassen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest