Metriske bolter

Har du noe å spørre om eller si om som gjelder kurs, opplæring eller skoling?

Moderatorer: Kurt Hansen, Roger Holm

Metriske bolter

Innlegg Lyche Kai » 25 Jan 2014 09:47

Både her og på facebook dukker det fra tid til annen opp spørsmål om bruk av metriske bolter. Dette er forståelig fordi andelen av fly på registeret, produsert i Europa, hele tiden øker.

Ved vedlikehold/reparasjon av fly har alle et krav på seg til å opprettholde den standarden produsenten av flyet har fastsatt. Bytt ikke bort ditt fly bit for bit!

De som har vært med noen år kjenner sikkert til den amerikanske flystandarden AN (Airforce/Navy). Denne er vel innarbeidet, alle i flybransjen kjenner den og er vant til å bruke den. Både overflatbehandling (kromatisert/kadmiert), kvalitet (1/2%- det må testes minst 200 bolter for å finne en som ryker), styrke (minst 125000psi strekkfasthet) og toleranse (normalt `lett glidepasning`) er veldokumentert. Men: den dimensjoneres i fraksjoner av tommer i trinn på 1/16"- dermed passer ikke boltene i metriske hull, og er ubrukelige i en rekke europeisk-produserte fly.

Fra tid til annen ser vi at fristelsen er stor for enkelte rådville flyeiere til å gå inn i norsk faghandel og anskaffe metriske bolter som skal erstatte de produsenten har benyttet. Norsk faghandel leverer i det alt overveiende bolter i henhold til standard DIN (Deutsches Institut fur Normung) 914 eller 921 og styrke 8.8. Styrke 8.8 betyr at strekkfastheten på bolten er 80N/mm2, og flytegrensen er 80% av dette- altså 64N/mm2. Denne standarden spesifiserer også kvaliteten- ved prøving av 100 bolter i en produksjon, skal ikke mere enn 4% ryke. Standarden spesifiserer også toleransen (resultatet er nærmest "fritt fall gjennom hullet"), som er langt under det en kan anvende i flysammenheng. Overflatebehandlingen er elektroforsinket (ElZn), noe som under endel forhold kan være opphav til sprekkdannelse i stål.

Endel europeiske flyprodusenter har i løpet av de siste årene gått over til å benytte standard DIN LN 65028. LN står muligens for `Luftfahrt Norm`. Denne kvaliteten er umulig å få kjøpt over disk her til lands, eneste mulighet blir sansynligvis å kontakte flyprodusenten direkte, for å få bragt på det rene hva som er kurant. Både kvalitet og toleranse er omtrent som for AN, mens styrken normalt er i nærheten av 10.9 (strekkfasthet 100N/mm2, flytegrense 90% av dette, altså 90N/mm2, hvilket er litt bedre enn AN).

Enkelte boltforbindelser er utsatt for korrosjon. Foretaksomme individer forsøker å sette en stopper for dette ved å montere bolter i rustfri/syrefast kvalitet. En er da ute på farlige veier i strukturell sammenheng. Slike bolter (A2 og A4) har i vanlige handelskvaliteter normalt hverken den nødvendige kvalitet eller toleranse, samt langt lavere strekkfasthet og flytegrense enn det som kan aksepteres (`sprø som kjeks`, er en passende omtale).
Lyche Kai
 
Innlegg: 46
Registrert: 11 Feb 2013 17:47

Gå til Opplæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron