Akro med mikrofly

Har du noe å spørre om eller si om aldersgrenser, legekrav, vektgrenser, utstyrsbruk, operative vilkår, sertifikatkrav i vårt regelverk? Vi krever en åpen og konstruktiv dialog fra reelle personer

Moderatorer: Kurt Hansen, Roger Holm

Akro med mikrofly

Innlegg Smidt Sture » 15 Apr 2013 21:02

Vi bør lage et regelverk for akro med mikrofly.

Herunder samme vektgrense for mikro enseter som toseter.

Hvilke erfaringer har svenskene?

MVH
SS
Smidt Sture
 
Innlegg: 2
Registrert: 15 Apr 2013 20:39

Re: Akro med mikrofly

Innlegg Lyche Kai » 17 Aug 2013 08:34

Sture,

Det var ikke så mange reaksjoner på innspillet ditt!

Hvordan et slikt regelverk du etterlyser skulle fremkomme, er jeg ikke sikker på. Den eneste paralellen jeg kan tenke meg er seilflyslep med mikrofly, hvilket tidligere var no-no. Nå viser det seg at dette går riktig så bra forutsatt egnet flymateriell og kompetent kusk.

Tidligere var det ikke tilatt med mikroakro iht BSL, men ved revisjonen i 2007 og -9, ble punktet tydligvis droppet. Dermed er det teksten i MFHB om kategorisk forbud, som blir styrende. MFS med komiteer har mere enn nok å henge fingrene i som det er, så det er vel nærliggende å anta at ingen kommer til å ta tak i dette fra sentralt hold. Dermed må det en 3-4 skriveføre ildsjeler med særlig kompetanse og interesse for området inn i bildet. Særlig kompetanse bør f.eks kunne være en erfaren mikroflyger med PPL-A og acrokompetanse/utsjekk. En over gjennomsnittet interessert IK-1/Mikro og en besiktingsmann med godt innblikk i det tekniske regelverket kan også være aktuelt. Det finnes sikkert også annen kompetanse det kan være verdt å ta med seg.

Så må ildsjelene flagge sin interesse for styret i MFS/håndbok komiteen, slik at de er klar over hva som foregår og kan gå god for kompetansen (dermed har vi vel i realiteten fått en akro komite). Når de har fått et eventuelt OK derfra, kan de stikke sine kloke hoder sammen og skissere en fremgangsmåte for hvordan de vil få frem et egnet regelverk, som de fremmer for styret. Etter et eventuelt OK fra dem bør jobben med å forfatte reglene kunne påbegynnes. Disse må bl.a omfatte tema som utdanning av både instruktører og flygere, kompetanse og krav for å oprettholde denne, fly, flystandard og krav til ettersyn og vedlikehold. Erfaring fra utlandet, hva gjør svenskene, hvordan foregår det eventuelt i andre land det er aktuelt å sammenlikne oss med- det er sikkert nok å ta tak i!

Så blir det å fremme forslaget til regelverk overfor styret, få det godkjent, få endret berørte kapitler i MFHB og ta inn nye avsnitt, og sist men ikke minst få godkjent endringene i kvalitetshåndboken av LT.

Som det fremgår en ganske omstendelig fremgangsmåte, mulig den kan forenkles. Men noen må ta initiativ og begynne.
Lyche Kai
 
Innlegg: 46
Registrert: 11 Feb 2013 17:47

Re: Akro med mikrofly

Innlegg Thomas Hauklien » 19 Aug 2013 08:04

Sture.

Vi har egnede godkjente fly for akro, vi har kompetente piloter både fra mikro og motor og flere med Akro-utsjekk.
Det er kun regelverket i MFHB som setter begrensning. Jeg har finkjemmet BSL`ene å det står ingen sted at akro med mikro er forbudt. Ergo må det et regelverk til og inn i MFHB som igjen må
oversendes LT for godkjenning/revisjon. Et regelverk for Akro bør på plass så fort som overhodet mulig. Flere og flere fly er godkjente akro, mangfoldet som ønsker og utføre dette er voksende og vi er idag den eneste luftsportgrenen som IKKE får utføre akrobatikk. (Ballong hadde vell fått OK om de kunne)

100% enig at en 1-seter bør kunne ha de samme vektkravene som en 2-seter. Bare tull at en 1-seter skal måtte være lettere. Eks. er jo Renegade hvor for bare blender av hull til passasjer og flyr som 1-seter. Her bør TK/MFHB-K gjøre en revisjon og sørge for at de samme kriteriene for en 2-seter også gjelder for 1-setere.
-Thomas Hauklien
ROTAX NORGE - MOTORER, DELER, SERVICE OG OVERHALINGER
Sonex #37 - TURBO-INTERCOOLER-INJECTION-CONSTANTSPEED
http://www.edgeperformance.no
Brukerens avatar
Thomas Hauklien
 
Innlegg: 65
Registrert: 14 Feb 2013 17:08
Bosted: Skotselv

Re: Akro med mikrofly

Innlegg Lyche Kai » 19 Aug 2013 18:21

For noen år siden hadde vi en stakkars stund 500 kg mtom på alle mikrofly her til lands! Det var tider, det.

Men så kom EU på andre tanker og tredde vektgrensene, herunder de for enseterene, nedover hodet på oss gjennom BSL B 2-5 para 3, selvsagt ikke uten protester fra daværende leder i seksjonen. Dessverre uten resultat og ikke uten endel spissfindig ordveksling mellom daværende leder MFS og LT. Det som ble forsøkt å få til var å sette vektgrensen for alle mikrofly til 495 kg mtom (selvsagt såsant produsenten kunne gå god for kravene til g-belastning ved denne vekten), på denne måten ville problematikke rundt ensetere forsvinne. Sorry, nogo, 495 kg var reservert for amfibier. OK, hva med å sette vektgrensen for alle landfly til 472,5 kg, skjerm eller ikke, forutsatt godkjenning fra produsent? Jeg er usikker på om LT i det hele tatt har tatt seg bryet med å besvare henvendelsen, rent EU- messig var det kanskje en for hard juridisk nøtt å knekke?

Det må vel derfor nærmest betraktes som et mirakel om det er noen, det være seg enten fagsjef eller styret i MFS, som kommer til å gi TK, HK, OPS eller hvem det måtte være, i oppdrag å redefinere en/to setere eller å frem en endring av BSL og vektgrensene. En mulig måte å få til dette på kunne kanskje være at dette fremmes som egen sak av en gruppe interessenter på MFS årsmøtet?

Sålenge LT har signalisert at de vil følge EU- regelverket, og hverken har kapasitet til eller interesse av å finne opp kruttet selv, sier magefølelsen at det nok ikke er dumt av interesserte parter å basere seg på det eksisterende regelverket som det forefinnes idag, om noe skal være klart før hele Annex II som vi kjenner det idag i en ikke alt for fjærn fremtid er død og begravet av EU (det svirrer ubekreftede rykter hele tiden: sertifikatregler, vedlikeholdskritetier, legesjekk osv).

Dessverre vil det medføre at endel interessante, meget egnede typer i denne sammenheng (deriblant Onex og Twister) ikke vil være aktuelle for det norske markedet i overskuelig fremtid.

Men, uansett vil det vel være bedre med akro og det vi har, enn akro med noe vi kanskje ikke kan få. Hvem setter igang?
Lyche Kai
 
Innlegg: 46
Registrert: 11 Feb 2013 17:47

Re: Akro med mikrofly

Innlegg Lyche Kai » 28 Jan 2014 10:27

Referatet fra siste styremøte i mikrofly seksjonen (jan. 2014) er nå lagt ut under fane "dokumenter, referater 2012-".

Kopi av status for sak nr 6:

"Sak 6/14 Akrokomite
Det var besluttet opprettet en akrokomite, og to personer ble forespurt om å besette denne. Det hele har rent ut i sanden, og seksjonsstyret foretar seg ikke noe mer i denne saken nå."

Kommentar:
Overraskende at et slikt prosjekt ikke fikk større oppslutning. Basert på diverse engasjerte innlegg på både dette og det gamle forum, ville det vel være nærliggende å anta at mange ville ha både kapasitet og interesse til å få noe slikt i havn?

Men dermed er vi tilbake til square one: inntil videre gjelder nåværende regelverk i MFHB for dette. Skulle det være ildsjeler som kunne tenke seg å gjøre en innsats, er det sikkert bare å ta kontakt med fagsjefen.
Lyche Kai
 
Innlegg: 46
Registrert: 11 Feb 2013 17:47

Re: Akro med mikrofly

Innlegg Thomas Hauklien » 28 Jan 2014 10:38

Jeg for mitt vedkommende som nærmest ble påtvunget å lede denne komiteen har altfor lite kapasitet til å drive dette arbeidet per idag. At nøkkelpersoner i NLF sentralt uttalte noe slik som at:

"Dette kommer aldri LT å gå med på, så får å slippe all dette maset om akro med mikrofly, så oppretter vi en komitee å lar den kjøre på"

Slike uttalelser gir ikke akkurat blod på tann. Dersom NLF fagmann med.fl ikke støtter å bidrar i en slik prosess så kjemper mann en tapt kamp. Pri 1 er at alle må være positivt innstilte og bidra i prosessen.

Dersom noen andre skulle ha tid og kapasitet så er det kjempeflott :)
-Thomas Hauklien
ROTAX NORGE - MOTORER, DELER, SERVICE OG OVERHALINGER
Sonex #37 - TURBO-INTERCOOLER-INJECTION-CONSTANTSPEED
http://www.edgeperformance.no
Brukerens avatar
Thomas Hauklien
 
Innlegg: 65
Registrert: 14 Feb 2013 17:08
Bosted: Skotselv


Gå til Regelverket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron