Propstrike!

Har du noe å spørre om eller si om aldersgrenser, legekrav, vektgrenser, utstyrsbruk, operative vilkår, sertifikatkrav i vårt regelverk? Vi krever en åpen og konstruktiv dialog fra reelle personer

Moderatorer: Kurt Hansen, Roger Holm

Propstrike!

Innlegg Lyche Kai » 06 Apr 2014 08:44

Nok en gang sirkulerer det en bekymringsmelding om en observert propstrike.

Det kan synes som om vanlig praksis blant enkelte er bare å fortsette som før uten ytterligere kontroll av motor (og gir), samt resten av fremdriftspakken under motorkåpen, eventuelt å montere en annen propell dersom denne er blitt skadet.

Regelverket henviser til motorprodusentens anvisninger ved slike hendelser. Jabiru tillater at en ørliten flis ytterst på bladet kan forsvinne når et blad av tre tar nedi med motoren på tomgang. I alle andre situasjoner, eller om motoren stopper, SKAL motoren splittes for kontroll. Rotax 912 har som følge av sitt reduksjonsgir en noe mere omfattende anvisning; dersom det er montert slippercluch vil denne gi en liten beskyttelse ved strike, men såsant propelleren må demonteres grunnet skade, repareres eller helt skiftes ut, forlanges full prosedyre med nøye spesifisert kontroll og eventuell reparasjon.

Det burde være selvsagt at eier viser såpass ansvar at de følger produsentenes anvisninger ved umiddelbart å sette flyet på bakken til alle kontroller og reparasjoner er utført. Alt skal føres inn på gule sider i teknisk loggbok.

Det er uforståelig at enkelte ikke finner å kunne etterleve de få reglene vi har på dette punkt.
Lyche Kai
 
Innlegg: 46
Registrert: 11 Feb 2013 17:47

Gå til Regelverket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron