Operativ leder

Har du noe å spørre om eller si om aldersgrenser, legekrav, vektgrenser, utstyrsbruk, operative vilkår, sertifikatkrav i vårt regelverk? Vi krever en åpen og konstruktiv dialog fra reelle personer

Moderatorer: Kurt Hansen, Roger Holm

Operativ leder

Innlegg Stein Erik Graven » 11 Apr 2013 16:39

Hva er kravet til kompetanse for operativ leder? Håndboka sier IK 1 eller 2 en plass, og teknisk besiktningsmann en annen plass. Slik det ser ut er det tilstrekkelig at en instruktør gjør jobben ved den interne revisjonen i partallsår, mens det må til " tyngre skyts" dvs en besiktningsmann i oddetallsår. Er dette rett? Isåfall, hvorfor i all verden må det være sånn? Spør fordi det ikke akkurat myldrer av besiktningsmenn i området, når han vi har brukt signaliserer at han kan tenke seg å trappe ned på aktiviteten blir vi i beit.
Stein Erik Graven

Re: Operativ leder

Innlegg Lyche Kai » 11 Apr 2013 20:18

Hvorom allting er, så er det sånn.

IK1/2 reviderer det ene året og klubben beholder revisjonen selv, etter å ha sendt inn melding til MFS om at revisjon er gjennomført. Besiktingsmann reviderer det andre året og sender hele revisjonen inn til MFS. Heldigvis, for en stakkars besiktingsmann måtte utføre dette hvert eneste år før.

En annen side av saken er problemet du setter fingeren på, at det nå begynner å tynnes i rekkene av besiktingsmenn. Den første generasjonen er i ferd med å kaste inn håndkleet, og antallet reduseres nå gradvis. Klubbene har rett og slett ikke tatt inn over seg at det også på dette området må rekruttering til, for seksjonen kan ikke ta initiativ her, i likhet med kandidater og utdanning til instruktør.

Av den grunn har jeg fått skåret kravene til en besiktingsmann ned til beinet. Tidligere var det nærmest et krav at det lå en eller annen form for luftfartsteknisk utdannelse til grunn, men det er for lengst opphevet. Nå er det hele mere løselig formulert i nedenstående kriterier:

- Gjennomført utdanning og bestått avgangseksamen ved en eller annen (elektro-, fly-, industri-, kjøretøy- mv) mekanisk læreanstalt
- Fungere/ha fungert som teknisk leder i en klubb (f.eks minst et par år)
- Gjennomført årlig bestigning på et av hver av de tre bygge formene med en besiktingsmann.
- Gjennomført møte med Fagsjef MFS og Leder TK; vi vil gjerne vite hva vi får :-)
- Villig til å delta på oppdaterings seminarene, et bevis er vanligvis gyldig i 5 år om gangen.

I mine samtaler med kandidatene får jeg den følelsen at det som er noe av et vanskeligste, er følelsen av å bli en mere offentlig person med både opplysnings- og informasjonsplikt. Instruktørene er langt ifra så engstelige for dette, så når vi har fått ferdig pensum til vedlikehold ved utdanning til flyge bevis og fått implementert dette i opplæringen, er det mulig om vi burde se på om ovenstående kriterier burde endres.
Lyche Kai

Innlegg Stein Erik Graven » 12 Apr 2013 16:16

At der er sånn er ikke all verdens godt svar! En svært enkel måte å avlaste besiktningsmenn på ville vært å frita dem for jobben som operativ leder. Det finnes ingen argument som tilsier at det skal være forskjell i kvaliteten på revisjonen fra år til år. Den må gjennomføres på samme måte, å si noe annet vil være å trekke våre instruktørers integritet i tvil. Hvis det er slik at man vil sikre at revisjonen signeres av en uhildet person, kan klubbene låne instruktører av hverandre.
Stein Erik Graven

Innlegg Thomas Hauklien » 14 Apr 2013 14:02

Stein Erik Graven skrev:At der er sånn er ikke all verdens godt svar! En svært enkel måte å avlaste besiktningsmenn på ville vært å frita dem for jobben som operativ leder. Det finnes ingen argument som tilsier at det skal være forskjell i kvaliteten på revisjonen fra år til år. Den må gjennomføres på samme måte, å si noe annet vil være å trekke våre instruktørers integritet i tvil. Hvis det er slik at man vil sikre at revisjonen signeres av en uhildet person, kan klubbene låne instruktører av hverandre.

Helt enig. Nå komme det plutselig innspill fra sidelinjen om at det florerer av besiktningsmenn. Især har på Østlandet. Så hva er problemet ? :) SUKK !!
-Thomas Hauklien
ROTAX NORGE - MOTORER, DELER, SERVICE OG OVERHALINGER
Sonex #37 - TURBO-INTERCOOLER-INJECTION-CONSTANTSPEED
http://www.edgeperformance.no
Brukerens avatar
Thomas Hauklien

Innlegg Lyche Kai » 17 Apr 2013 22:30

Hm,

Jeg ble litt usikker her: kan i farten ikke finne noe sted at operativ leder må være besiktningsmann. Med mindre jeg nok en gang er helt på jordet skal OL være IK1, eller IK2 med lang erfaring. Jeg vet at det også er gitt disp. for flygere med kommersielle sertifikater. Det finnes sikkert andre alternativer også.

For mindre klubber har jeg oppfattet at er det ikke et ubetinget krav at OL og FTL er 2 personer; funksjonene kan dekkes inn av en og samme person.

Det er ikke så mange år siden besiktningsmann motstridende måtte finne seg i å foreta klubbrevisjon. Ordningen stammer fra den tiden da tilsynet tok til med sitt 'virksomhetstilsyn' for at MFS kunne få godkjent MFHB som driftshåndbok. Det ble reist krav om at klubbene fra tid til annen skulle revideres av andre enn klubbens egne tillitsvalgte: besiktningsmann var det eneste alternativet MFS hadde disponibelt som kunne foreslåes og som LT var villig til å akseptere. Jeg vil ikke akkurat påstå at jubelen stod i taket da ordningen ble lansert på et oppdaterings seminar besiktningsmenn.

Jeg ser det kontroversielle her: en IK1/2 har i henhold til dette presumptivt ikke nok integritet til å foreta klubbrevisjon hvert år. Imidlertid er det en del instruktører som også er besiktningsmann, hvilket medfører at han som OL uansett reviderer klubben et år, og som bes.mann det påfølgende året :-). Det er ikke alltid like enkelt!

For øvrig er det å ta for hardt i at et florerer av bes.menn. I skrivende stund har vi så vidt jeg kan bringe på det rene 26 operative på landsbasis, hvilket medfører at hver i snitt har en 8-10 fly han må granske. Såpass må det nesten være for at bes.mann skal holde seg i trim. Siste året har vi fått to nye, og vi har også sagt nei til to stk som vi mente (foreløpig) ikke var godt nok kvalifisert. Det skal heller ikke benektes at vi i enkelte områder godt kunne hatt noen flere. Jeg presiserer igjen at de klubbene som føler behovet tar initiativ og får frem kandidater.
Lyche Kai

Gå til Regelverket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest