Skrikende radio

Har du noe å spørre om eller si om flyging, radiobruk, kontrollsoner, manøvre, landingsteknikk? Plassen er til din disposisjon

Moderatorer: Kurt Hansen, Roger Holm

Skrikende radio

Innlegg Anders Haaby » 12 Des 2013 22:59

Jeg har flyet stående inne i et stålbygg, vingeløst , i påvente av godvær.

Fikk to nye headsett i dag avix x40. Og radioen heter atr 500. Ikke vært testet i norsk friluft ennå... Måtte teste i kveld innendørs. :-)

Intercom fungerer normalt i begge headsett, men ved sending så skriker det bare i høyttalerene. Samme lyden som feedback. Dette uansett hvem headsett som prøves.

Jeg har prøvd å justere det som justeres kan av volum VOX og dynamisk/standar mick, men lyden er der ennå. Kobler jeg ut mikk pluggene og bare lytter er det suselyden det skal være i øra ved sending.

Er dette pga at flyet står i et lite stålbygg? 100 m2. Eller der det noe muffens med radio eller headsett? Jeg fikk det til å fungere någenlunne et lite øyeblikk, men med det samme jeg flyttet på hodet så skriker det igjen...

Noen med tips? Headsettet jeg ikke fikk på hodet klappet jeg sammen så ikke mikken fikk høre noe av lyden i høyttallerene

Anders
Anders Haaby

Re: Skrikende radio

Innlegg Per Kristian Byrkjeland » 15 Des 2013 19:21

Har du prøvd med bare ein mic tilkobla?
Per Kristian Byrkjeland

Innlegg Anders Haaby » 15 Des 2013 22:02

Ja , har også prøvd å bytte mellom setta, skriker uansett, om mikk tildekkes er det likt. Drar jeg ut pluggen til mikken er det normal lyd i høytallerene,... Svak suselyd. Og har også prøvd å bytte mellom uttaka bak og foran, likt uansett, men intercom fungerer perfekt. Jeg får flytte det en dag nå så da får vi se.
Anders Haaby

Innlegg Thomas Hauklien » 16 Des 2013 09:32

Hadde samme problem med min Funkwerk ATR833OLED. Du må justere ned på mic sensitivity. Har ikke manualen foran meg, men jeg også plundret. Feilsøkte i mange dager før jeg kom i mål.
-Thomas Hauklien
ROTAX NORGE - MOTORER, DELER, SERVICE OG OVERHALINGER
Sonex #37 - TURBO-INTERCOOLER-INJECTION-CONSTANTSPEED
http://www.edgeperformance.no
Brukerens avatar
Thomas Hauklien

Innlegg Anders Haaby » 16 Des 2013 23:08

Takk for den, leste om det i manualen...innstillinger utenom fabrikkinnstillinger.

Da er den jammen følsom . Skal prøve en kveld og gi tilbakemelding.

Anders H
Anders Haaby

Innlegg Anders Haaby » 03 Jan 2014 22:27

har justert ned sens nå til laveste og testet. Fungerte fint i 15 sekunder så var den i gang igjen, men det hjalp. Finner ut mer når det forbanna regnet kunne gitt seg så jeg får ut flyet :-). Fader vår , du som er i...................
Anders Haaby

Innlegg Anders Haaby » 10 Feb 2014 23:23

Glemt å svare her .

Radioen ble testet ute i friluft og piping ble helt borte, ettersom mick sens ble justert ned til minimum, må jeg rope høyt for å få den til å åpne og den lukker mens jeg snakker, så da får jeg justere den tilbake. Teste radio i stålbygg er da herved å ikke anbefale :-). Takk uansett for hjelp.

Mvh
Haaby
Anders Haaby

Gå til Flyging

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest