Oljetrykket pulser

Motordiskusjoner

Moderatorer: Kurt Hansen, Roger Holm

Oljetrykket pulser

Innlegg Øystein Aaneby » 20 Jul 2013 21:37

Hei har problemer med å få Rotax 912 motoren min til og lever et jevnt oljetrykk. Oljetrykket pulser.
Har byttet til soppventil istedenfor kule, samt at fjær og bolten som hoder fjære er byttet ut. Dette ga en litt annen karakteristikk på pulseringen, men løste ikke problemet. Siden dette ikke hjalp noe har jeg prøvd å bytte ut oljetrykkgiver, selve instrumentet og ledningene til instrumentet. Fortsatt ingen forbedring.
Har lagt ut et lite youtube klipp http://www.youtube.com/watch?v=rhfmEu_U7fY
som viser hvordan oljetrykket oppfører seg. Det en kan ser fra dette klippet er at på ca 1500rpm (varm motor) har jeg 4bar, ved ca2000rpm pulser trykket mye, når turtallet passerer 3000 stabiliserer trykke seg rett over 2bar. Det kan for meg se ut som om når motoren trenger mer oljegjennomstrømning for og opprette holde trykke. Jeg har ingen skarpe bøyer på noen av olje slangene. Motoren er utstyrt med varmevekseler, kan det være noe i denne som struper tilførselen

Har noen opplevd noe slikt?

Det neste er selve oljetanken. Har prøvd å peile oljen rette etter at motoren er stoppet får å se om olje nivået er ok. Det er det. En teori kan være at olja ikke går fort nok tilbake og at den begynner å suge luft.

Har noen opplevd at oljepumpa har suget luft?

Har plukket opp oljetanken får å se om det er noen skader på sugerøret. Det er helt fint, ingen sprekker som kunne resultert i at den sugdeluft i stendene for olje.
Det jeg så i tanken var noen små riper i midten av en liten alu plate som virker som et skille får hindre motoren å suge til seg oljen som ligger i bunnen av tanken sammen med eventuell sotpartikler. Alu plate blir holdt på plass av en diger sil
Kan sugerøret ligge så tett inntil denne platen at den blir en ventil?
Har noen opplevd dette?
Når jeg måler kan det se ut som om sugerøret ligger meget nært, men det er ikke lett å måle dette på tiendelen. Har ikke tilgang på plastelina nå i kveld. Har derfor kuttet av sugerøret noen millimeter. Har ikke mulighet til å teste om dette hjelper nå i kveld.
Den siste teorien er tynne.
Er det noen andre som har att de samme utfordringene? / Hva kan feilen være?
Mvh
Øystein
Øystein Aaneby

Re: Oljetrykket pulser

Innlegg Øystein Aaneby » 21 Jul 2013 23:04

Byttet til et helt mekanisk oljetrykkmåler i dag. Med dette forsvant det pulserende oljetrykket.
Synes fortsatt at oljetrykket forandrer seg relativt mye fortsatt, ved konstant turtall (4800rpm), men ved forskjellig oljetemperatur. Ved 80C har jeg 5barstrykk, ved 100C har jeg ca 3,2bar, når temperaturen passerer 110C har det falt til 2,8bar. Trykke faller ikke ytterligere selv om jeg tar den opp til 115C

Øystein
Øystein Aaneby

Innlegg Thomas Hauklien » 24 Jul 2013 10:21

Trykker synker med økende OT. Dette er helt normalt. Det pulserende trykket du har indikerer er giver eller instrument feil
-Thomas Hauklien
ROTAX NORGE - MOTORER, DELER, SERVICE OG OVERHALINGER
Sonex #37 - TURBO-INTERCOOLER-INJECTION-CONSTANTSPEED
http://www.edgeperformance.no
Brukerens avatar
Thomas Hauklien

Innlegg Kleiven Einar-Arne » 23 Aug 2013 21:24

Jeg har også PULSERENDE oljetrykk.(3 år gml. men ubrukt 100hp) Jeg har prøvd 3 ulike veskefylt og ikke veskefyllt manometer på 1m slange og på 10cm slange. og i tillegg har jeg brukt VDO innstrument og selfølgelig Det originale fra rtx honneywell. Alle viser en pullsing mellom 2 til 5 bar..........Og da mistenker jeg sterkt oljesystemet i motoren, og ikke mine 5 innstrumenter. Hvorfor nekte på at enkelte rotaxer pulserer? de selger jo UPPgrades som hakka møkk,,,(tenker på denne soppformet saken med fjær) Jeg vil bare vite at det ikke er skadelig for motoren. jeg bruker 70cm lang hydraulikkslange med 1mm dyse mot motor, RESULTAT på manometer: DØNN ROLIG.
Men jeg vet at motoren fortsatt har pulserende oljetrykk, og om det er skadelig ?

Einar-Arne
Kleiven Einar-Arne

Innlegg Lyche Kai » 25 Aug 2013 07:55

Motorene (Jabiru og Rotax) våre har s.k Eaton pumper, de kalles også segmentpumper eller kammerpumper. Fordelen med dem er relativt små dimensjoner og høy kapasitet, ulempen er at det kan oppstå trykkpulser, særlig når oljen ikke holder foreskrevet temp og ved lave turtall. De er også følsomme for urenheter i oljen.

Både R- og J- bruker trykkgivere som er produsert for industri/bil motorer; slike motorer har nesten uten unntak tannhjulspumper. Fordelen med dem er en jevn oljestrøm og stor toleranse overfor urenheter, ulempen er bl.a større dimensjoner sammenliknet med en tilsvarende kammerpumpe.

En mulighet til å få vekk eventuelle trykkpulser fra en giver, er å fjærne den fra motoren og montere den på brannskottet mens den koples til motoren med en slange. En annen er å gjøre trykkåpningen i giveren så liten som råd er- ø1mm er sikkert ikke for lite. Lengden på dysen vil også ha innvirkning.

En annen faktor av betydning er hvor oljetrykket leses av i systemet. På J- er dette fra produsent rett ettet pumpen og før trykkventilen. Fordelen er selvsagt at det leses av et beroligende høyt oljetrykk, men ulempen er at man ikke har anelse om hva som foregår i resten av systemet og utenfor motoren (oljekjøler). Dette har man erkjent og laget en plugg for alternativ avlesning rett foran galleriene. Jo lengre unna pumpen avlesningen foretas, dess mere stabil vil avlesningen være. Muligens R- har samme mulighet: kontakt en forhandler!

Andre momenter er for mye olje (høyt veivhustrykk), for lite olje (skumming), oljetemperatur, oljekvalitet- og viskositet, lekkasjer på oljepumpens sugeside slik at det kommer luft i systemet -stakkars hydrauliske løftere!- (slanger, nipler, overfall, pakninger og rør)

Både R- og J- har tidligere vært plaget med driftsforstyrrelser ved oljepumpene, bl.a. høy slitasje og avklippet drivpinne. Med de belastningene motorer i mikrofly går med, virker det usannsynlig at en motor med sviktende oljetrykk vil gå noe særlig lengre enn et minutt eller to før skjæring er et faktum.
Lyche Kai

Innlegg Kleiven Einar-Arne » 25 Aug 2013 21:45

Finne et oljetrykk-målepunkt lenger ute i "systemet" som kanskje ikke har pulsering ?! må "kikke" mer på den . . .
Har i grunnen innsett at en ikke kommer i himmelen selv om en kjøper dyre saker, men nå er garantien ute så ingenting hindrer meg i å modifisere ved behov.
JEG må forresten huske å kjøpe ny bensinpumpe; den som følger motoren er "ubrukelig" selv om den ikke har pumpet mer en 8 liter og er kun 3 år gml. (billig ? )
OG jeg slapp så vidt unna å kjøpe 2 nye sylindere også, "maskineringsfeil" siest det...(medfølelser til de som måtte!)
OG det var tett på at jeg måtte kjøpe meg en ny veiv også: "sprekker i splinekoppling" (kondolerer til eiere av en ubrukt ubrukelig veiv)

Ellers så er det vel en bra motor, om en ser vekk fra luftkompressor, slanger, reguleringsventil, pressing av olje frem til oljepumpe, ta av ventildekkselene for kontroll av luftbobler i ventilløfterene, snurre propell til man "gurgler" i tanken, og alt dette ved hvert oljeskift !!!!!!!

Ja den var virkelig verdt 120 tusen kroner,,,,,,,,,,,(ja, jeg vet at det er en av de mest solgte motoren til lette fly, so what ?)

Einar-Arne Kleiven
Kleiven Einar-Arne

Innlegg Thomas Hauklien » 25 Aug 2013 22:02

Foreslår du leser manualen din ! Ved oljeskift bare varmkjører du motor. Tapper av gammel olje og fyller på ny.
Prosedyren ved brudd på SMO kretsen er som du beskriver. Dette gjøres hvert 5'år ved bytte av slanger.

Et oljeskift med filter og kontroll av magnetpluggen tar toppen en time!

Ellers lykke til :)
-Thomas Hauklien
Brukerens avatar
Thomas Hauklien

Innlegg Kleiven Einar-Arne » 25 Aug 2013 22:44

Ved å følge med på dette og andre forum (inklusive havarier av samme grunn), har jeg fått en forståelse for at det er SVÆRT kritisk med luft i oljelinen til pumpen. Og prosedyren med trykksetting av oljetank forsterker denne følesen av fare med luft i oljen. Og også etter pumpen er det "farlig med luft: sjekke ventilløftere....

Jeg forstår godt at ved en ny innstallasjon og tomme slanger, så klarer ikke oljepumpen å suge til seg olje 1 til 2 meter gjennom slangene. Men jeg må stusse litt ved problematikken ETTER pumpen når pumpen har oljetrykket: klarer ikke pumpen å "flushe" vekk eventuelle luftbobler som har samlet seg i ventilløfterene ?

Om pumpen ikke klarer dette, så vil vel de ca 30cm med luft (sugerøret tømmer seg for olje når oljetanken er tom) skape et problem for ventilløfterene når oljepumpen presser denne luften inn til ventilsystemet?

Og om pumpen klarer å "flushe" bort eventuell luft fra ventilløfterene, når pumpen har olje, hvorfor må jeg da ta av ventildekkselene for å kontrollere eventuell luft når jeg har oljetrykk?

PS: jeg angrer ikke valg av motortype, men jeg tillater meg å sette ting på spissen

Einar-Arne Kleiven
Kleiven Einar-Arne

Innlegg Lyche Kai » 26 Aug 2013 08:18

Jo, vel- det må være lov å være kritisk.

Men det spørs hvor langt en kommer med det: ingen skal påstå at mikrofly motorene er perfekte. Jeg tilater meg å sitere utsagn fra en amerikansk produsent da den norske eieren av et av hans produkter tillot seg å kritisere endel forhold: 'you are forgetting one important thing, xxxx, our motor is the best light aircraft engine on the market bar none, period!'

Så da vet i det.....
Lyche Kai

Innlegg Thomas Hauklien » 26 Aug 2013 08:30

Skrattle Kai. Det var vell sagt på vestlandsk ?? :)
-Thomas Hauklien
Brukerens avatar
Thomas Hauklien

Innlegg Øystein Aaneby » 18 Aug 2014 13:05

Tror faktisk hovedproblemet på motoren min var for skarpe bøyer på oljeslangen fra tørsumptanken og til oljepumpa. Når jeg sist år byttet oljetrykksmeter satt jeg også på to slangeklemmer i to bøyer på tilførsels slangen. Problemet ble da redusert til hva jeg kunne se som akseptabelt. Oljetrykk måleren oppførte seg omtrent likt som på en gammel rallybil jeg har som også har tørsump med kammerpumpe.
Her om dagen byttet jeg O ringene i oljepumpa på 912’en, samtidig fjernet jeg de to slangeklemmene som jeg hadde på tilførsels slangen for å tvinge slagen runde i bøyene. Når jeg startet opp hadde jeg igjen et pulserende Oljetrykk ved et turtall over ca 3000rpm. Ved å sette tilbake slangeklemmene forsvant problemet og jeg har igjen relativt stabilt oljetrykk på 3bar. (Jeg har ikke oljekjøler, men varmeveksler)
Min teori er at når olje gjennomstrømmingen kom til et vist nivå var det ikke nok diameter igjen på slangen i de skarpe bøyene til at pumpen klarte å opprettholde oljevolumet som skulle til får og opprettholdte trykket.
Jeg ser litt av det samme på rallybilen om jeg øker turtallet sakte på kaldmotor kommer jeg til et punkt hvor oljetrykket faller. (På bilen er det lange slanger fra bagasjerommet og fram til motoren). Med riktig arbeidstemperatur på oljen skjer ikke dette.

Spørsmål: Hva skjer med oljen når pumpa blir stående «å spinne» når en nærmer seg vakuum, blir det luft?
Øystein Aaneby

Innlegg Thomas Hauklien » 12 Nov 2014 12:32

Hei,

I installasjonsmanualen står det beskrevet hvordan man skal måle veivhustrykk og sug på oljetilførselen til pumpa. Jeg har utstyr og klokker til dette. Veskefylte klokker fåes kjøpt hos TESS el.l.
Dersom du har en skarp knekk så vil oljepumpen kunne kavitere. Ikke bare slites pumpa men du får "porøs" olje som lettere bryter sammen under last. Vær forsiktig med dette da lager/kammer mm fort får føyka om du får kavitasjon i pumpa.
-Thomas Hauklien
Brukerens avatar
Thomas Hauklien

Gå til Motor

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest