Jabiru - bensin med touluen

Motordiskusjoner

Moderatorer: Kurt Hansen, Roger Holm

Jabiru - bensin med touluen

Innlegg Lyche Kai » 14 Jul 2013 17:59

Emnet er egentlig ikke relatert til 'motor'; det går mere på skrog/drivstofftanker.

Emnet henvender seg direkte til eiere/fartøysjefer av/på fly i kompositt levert fra Jabiru, Qld, Aus.

I siste utgave av informasjons skrivet 'Jaba Chat' meddeler produsenten at epoxy typene som er anvendt ved produksjon av drivstoff tanker i fly fra Jabiru, Australia, har vist seg ikke å være resistente mot bilbensin inneholdende touluen. En meddeler derfor at fly ikke kan betraktes som luftdyktig dersom slikt drivstoff benyttes.

Faren ligger i at touluen løser opp epoxy, som dermed vil havne i filter, pumpe og forgasser, og tette igjen disse. Dermed er driftsforstyrrelser, som igjen kan føre til motorstans og det som værre er, ikke til å unngå.
Lyche Kai

Re: Jabiru - bensin med touluen

Innlegg Bjørn-Hermod Jørgensen » 19 Jul 2013 17:04

Med bakgrunn i overnevnte flyforbud tok jeg kontakt med Statoil for å klargjøre hvilke alternativer vi sitter igjen med som brukbar fuel for Jabirufly med glassfiberanker. Jeg har i dag fått to fyldige svar fra Knut Skårdalsmo som er Senior Product Spesialist hos Statoil som skriver følgende: All pumpebensin i Norge (95 og 98 okt)inneholder Toulen. Toulen er sammen med xylen den største andelen av aromater som er inneholdende i bensin.Iht. den europeiske spesifikasjonen for bensin,som også gjelder for Norge,(EN228) kan bensin inneholde inntil 35% aromater. Han skriver videre at erfarinsmessig ligger touleninnholdet i vanlig bensin mellom 15-25%,med høyere andel i 98 okt.
Når det gjelder 100LL viser han til sikkerhetsdatabladet og skriver at også 100 ll inneholder aromater som toulen og xylen- Hvor mye vises ikke,men utfra egenvekt,destilasjonskurve og oktantall er det mye som tyder på at den inneholder mellom 15 og 30%.
Dette betyr teoretisk at vi sitter igjen med miljøbensin som eneste toulenfrie drivstoff. Men han skriver at denne bensinen er heller ikke "helsekost" for glassfibertanker. Jeg slutter at det er metanolinnholdet han her sikter til.
I praksis betyr vel dette Kai at du har groundet alle Jabiruflyene inntil videre,noe vi bare får ta til etteretning.
Jeg har imidlertid videresendt de mailene jeg fikk til Helge,så får vi se hva som kommer ut av dette. Jeg føler nå innlegget på Jaba chat er misforstått,da dette innlegget har en klar adresse:Shell V-Power.Dere alle får nå ha en fin sommer.
Bjørn-Hermod Jørgensen

Innlegg Lyche Kai » 20 Jul 2013 07:45

Bjørn,

Fint at du følger opp dette.

Bilbensin er ikke noe enhetlig produkt, dessverre. Det blir interessant å se eventuelle ytterligere kommentarer fra Jabiru som Helge måtte få frem. De fleste er vel forøvrig kjent med at det foreligger en meget fylldig SB om nettopp emnet brennstoffkvalitet fra dem.

Det er opp til den enkelte å avgjøre hva slags bensintype som skal benyttes på flyet, og selvfølgelig også hvordan innlegget på 'Jaba Chat' skal tolkes. Hensikten med mitt innlegg var å gjøre flest mulig oppmerksom på at det foreligger en opplysning fra flyprodusenten.

Forøvrig må det være klart, at når MFS en sjelden gang går til det drastiske skritt å sette hele produktrekken fra en enkeltprodusent på bakken, så er det basert på annen dokumentasjon enn et uformelt skriv til orientering. Som kommunikasjonsform blir det heller ikke benyttet et diskusjonsforum.
Lyche Kai

Innlegg Bjørn-Hermod Jørgensen » 20 Jul 2013 08:24

Takk for svar,Kai.siden du skriver at fly med toulenholdig bensin på glassfibertanken ikke kan betraktes som luftdyktig,og siden det i praksis ikke finnes bensin uten store mengder toulen(og etanol),tolket jeg deg dit hen at våre fly i praksis er groundet.
Jeg er imitlertid glad for at du retter på meg dit hen at jeg tolket feil.
Ha en fin dag!
Bjørn-Hermod Jørgensen

Innlegg Michel Verheughe » 20 Jul 2013 22:05

Jeg forstår ingenting! Touluen? Glassfiber tanker? Hva har dette å gjøre med Jabiru? Hvis touluen eller etanol eller noe annet løser opp glassfiber tankene, epoxy og polyester, hvorfor bare for Jabiru motorer og ikke Rotax og ... alle andre?

Mvh,
Michel
Brukerens avatar
Michel Verheughe

Innlegg Lyche Kai » 21 Jul 2013 07:35

Nei, Michel, ikke motorer, men flyene!

Rent spesifikt går orienteringen fra Jabiru på sealeren de til nå har brukt i tankene. De sier at sealeren ikke tåler bilbensin med touluen; sealeren forsvinner og tankene går i oppløsning. De sier faktisk at problemet er størst i kalde himmelstrøk med snø om vinteren (that's us, mate!).

Shell V-Power utpekes som synderen med sitt annonserte innhold av touluen. Hvorfor absolutt V-power, og ikke 98 oktan produkter fra andre selskaper som i henhold til det Hermod har gravd frem også inneholder en god del av dette vidunderlige middelet, er anybody's guess. Særlig kan man klø seg i hodet over at det tilsynelatende går bra med Avgas 100LL, som igjen i henhold til Hermod også inneholder betraktelige andeler av stoffet.

Her til lands benyttes bilbensin produsert ihht EU norm E228, det er vel noenlunde sikkert å anta at de har en annen norm Down Under. EU foreskriver spesifikt bioetanol, mens en andre steder nøyer seg med etanol. Kan det ha betydning? Er utetemperaturen en faktor? Blandes det andre stoffer inn i EU bensin, som i kombinasjon med f.eks aromater (touluen) og bioetanol forsterker problemet?

For at vi ikke alle sammen skal ligge uglevåkene hele natten og kaldsvette, sier Jabiru også at de nå eksperimenterer med en sealer som skal få alt det vonde til å gå sin vei. Det er bare å krysse fingrene!
Lyche Kai

Innlegg Michel Verheughe » 21 Jul 2013 15:20

Takk skal du ha, Kai. Nå har jeg også lest Jabachat og jeg forstår. Etter det, leste jeg Wikipedia for Toluen (på engelsk) og det står at, i Australia, har man solgt bensin med alfor mye toluen fordi ... det er billigere å produsere. ;-(

Når det gjelder tankene våre som er i glassfiber, forstår jeg ikke: Er ikke tankene til bensinstasjoner også i glassfiber?

Mvh,
Michel
Brukerens avatar
Michel Verheughe

Innlegg Lyche Kai » 22 Jul 2013 18:20

Michel,
Nei- ikke jeg heller! Men tanker på stasjoner er jo svære, og sikkert ikke vanskelige å få på en velegnet sealer. Når den ryker, går det ad undas med dem også- som f.eks med den vi har på hokkis. Resultat: 1 stk motorglider med Limbach i åkeren rett etter avgang. Snufs
Lyche Kai

Innlegg Bjørn-Hermod Jørgensen » 25 Jul 2013 15:27

Har fått kopi av svar som Helge fikk fra Jabirufabrikken til videreformidling.Etter hva jeg forstår lurer en på at det er andre stoffer enn Toulen i Shell v-powers bensin som forårsaker tæring,og som kanskje støtter min oppfatning om at dette er noe misforstått.Jeg er ikke så god på dette med lim og klipp,så jeg gjengir derfor mailen ordrett:
Hi Helge.
I can remember just few years ago there being a massive outcry in Australia because "criminal" petrol station operators were caught ilegally adding Toulene to the fuel:It was headline news in the media for days and there was a lot of talk how much damage it can do to your car-particulary older cars.In a warm country like Australia it is a new and unusual thing to find in fuel.However,obviosly time has changed and we have to get used to Toulene like we got used to Alcohol.

To be clear:We do not know exactly what compound is damaging the ful tanks.If Toulene is as common as you say in all the diffrent brands of the fuel then it is unlikely that Toulene alone is causing the issues:it may be something unique to the Shell fuel.Getting the details of all cases is hard but I understand that Shell V-Power has been used in almost every case we have had of leaking tanks.
Regards,
Doug Smith
Engineer,Aero Craft,Australia P/L
Fly forsiktig,hilsen Bjørn
Bjørn-Hermod Jørgensen

Innlegg Thomas Hauklien » 28 Jul 2013 09:14

HVER gang uten unntak jeg fyller V-Power så er det fuktig rundt uttaket på tanken min og det lukter fuel i flyet. 10min etter at jeg fyller hvilken som helst annen 95-98OKT så er lukt og fukt borte. Etter jeg sealet uttaket i bunn av tanken med (F-16 tank sealer) så ble den jaggu bestandig med V-Power også. Jeg har ABS plast tank som neppe går i oppløsning.
-Thomas Hauklien
ROTAX NORGE - MOTORER, DELER, SERVICE OG OVERHALINGER
Sonex #37 - TURBO-INTERCOOLER-INJECTION-CONSTANTSPEED
http://www.edgeperformance.no
Brukerens avatar
Thomas Hauklien

Gå til Motor

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest