Er det mulig å få forskjellige nåleventiler til Bing forgass

Motordiskusjoner

Moderatorer: Kurt Hansen, Roger Holm

Er det mulig å få forskjellige nåleventiler til Bing forgass

Innlegg Øystein Aaneby » 08 Okt 2013 18:25

Har stusset over at tennpluggene var kritthvite. Satt på en A/F måler. Dette viste at jeg hadde luft/drivstoff-forhold som var høyere en 16,5:1 ved 5000rpm og 2/3 gasspådrag i krus slik nåla stod opprinnelig. Circlip stod da på nest øverste hakk. Flyttet den ned et hakk. Fikk da en luft/drivstoff-forhold på 12.8:1 ved full gass, men fortsatt utenfor skalaen på lambdameter på crus som er over 16,5:1. Når jeg setter nåla på nederste hakk får jeg følgende verdier:
Fullgass luft/drivstoff-forhold=12:3:1.
Crus 5150rpm luft/drivstoff-forhold= 14:7:1.
Crus 4800rpm luft/drivstoff-forhold=15,0:1
Crus 4400rpm luft/drivstoff-forhold= 14,7:1
Nedstigning 3000rpm luft/drivstoff-forhold= 10,5:1 uten for skala, motoren går tungt
På 2000rpm luft/drivstoff-forhold=11,0:1
Tomgang /1500 luft/drivstoff-forhold=13,5:1
Ut fra hva jeg er vant til fra bil er verdien fra 4400rpm og opp ok, men på lave turtall får den alt for mye bensin med dette oppsette. Det jeg trenger er en nål som er litt tykkere i området rett over tomgang. Har fortsatt hvite tennplugger, men de har nå fått et lite gråskjær
Fant ikke noe serie nummer på nåla som sitter der i dag. Det kan se ut som om det er trykket to ringer rett under Circlip.

Tro om motoren alltid har god så magert, eller om det er innblanding av tilsetningsstoffer i bensinen som er årsaken til at den nå går så magert nå? Når jeg kjøpte flyet, som motoren sitter i hadde det ikke vært i bruk siden 2007.

Øystein
Øystein Aaneby

Re: Er det mulig å få forskjellige nåleventiler til Bing for

Innlegg Asbjørn N Fjellhaugen » 27 Okt 2013 16:40

Kor høgt turtall får du med max power i cruice? Er det over maxturtall for motoren?

På mitt fly (totakter) var propellpitch alt for fin, som gjorde at dersom eg gav max power på cruice kom eg 2-300rpm over max for motoren. Clipsen på nåla var satt på nederste hakk + modda så den kunne settast enda litt lavere. Dette førte til at EGT på cruice var litt høg, men ok - mens på lavt turtall kjørte motoren røft, EGT sank under anbefalt temperatur og tennpluggane sotet (fouled) så eg fekk problemer med å få opp turtallet når eg gav power.

Justerte propellpitchen litt grovere, og max rpm under cruice var nå 2-300RPM under max for motoren. Justerte forgasseren tilbake til standard, og nå har eg perfekt EGT temperatur, og motoren går som ei klokke.
Asbjørn N Fjellhaugen

Gå til Motor

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest