Glassfiber drivstoff tanker

Motordiskusjoner

Moderatorer: Kurt Hansen, Roger Holm

Glassfiber drivstoff tanker

Innlegg Lyche Kai » 14 Feb 2013 09:49

Det finnes endel innlegg på debattsidene til Yahoo om glassfibertanker og kompatibilitet med etanolholdig bensin. Slike tanker er av både vekt- og styrkehensyn i det alt overveiende laminert opp med epoksy. En har gått ut ifra at slike tanker fra produsentens side alltid er påført en eller annen form for innvendig forsegler, som i det minste tåler 100LL. Dessverre har erfaringen vist at så ikke alltid er tilfelle, fordi epoksy tåler 100LL forholdsvis godt- en unødvendig utgift, altså. Slike tanker er dermed særdeles utsatt for etanolens herjinger.

Det viser seg også at endel foretaksomme produsenter har droppet forsegleren, og istedet har påført tanken innvendig et topcoat/gelcoat belegg. Begge disse er polyester produkter, som er mere resistente overfor etanol enn epoksy. Dessverre sitter en nå med erfaringer som underbygger at heller ikke polyester er resistent nok, hverken mot 100LL, eller etanolbensin. Det er vist bilder hvor gelcoat driver som flak rundt i tanken. Og når gelcoaten først har sluppet, gjør etanolen kort prosess med resten av tanken.

De aller fleste av oss vil på et eller annet tidspunkt bli tvunget over på 95 oktan etanolholdig bilbensin. Senest når den tid kommer, men helst allerede per omgående, må tanken i mikroflyet være etanol kompatibel.
Lyche Kai

Re: Glassfiber drivstoff tanker

Innlegg Michel Verheughe » 15 Feb 2013 14:00

Kai, du ga oss denne link:
http://www.caswelleurope.co.uk/gastank.htm
som jeg kunne tenke meg å prøve. Men jeg vil gjerne først høre fra andre piloter om hva de syns.

Mvh,
Michel
Brukerens avatar
Michel Verheughe

Re: Glassfiber drivstoff tanker

Innlegg Lyche Kai » 16 Feb 2013 08:31

Michel,
Du kunne kontakte Jon Fossen og Jan Nøtnes ved anledning. Da jeg la ut tråden hadde de allerede bestilt dette stoffet; de har en MCR som de må behandle tanken på før de sitter med bensinen i fanget.
Lyche Kai

Gå til Motor

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest