Bing liketrykksforgasser type 64 og 94

Motordiskusjoner

Moderatorer: Kurt Hansen, Roger Holm

Bing liketrykksforgasser type 64 og 94

Innlegg Lyche Kai » 04 Mar 2013 10:47

Ovenstående forgassertyper er bl.a. montert på både Rotax 912(S): 2 stk type 64, samt Jabiru 2200A: 1 stk type 94.

For litt siden ble det sendt inn en hendelsesrapport som omhandlet motorfusk. Årsaken kunne føres tilbake til forgasserenes flottørkammere og overløps slangene, som var blitt lagt om av frykt for muligheten for bensinlekkasje på varmt eksosrør. Heldigvis gikk det hele bra og det ble hverken skade på fly eller mannskap.

Denne saken er imidlertid mer alvorlig enn som så, og skyldes i utgangspunktet diverse flyprodusenters lettvinte omgang med særlig Rotax 912 motorene. For det er vel allment kjent at disse produktene fra BRP som standadrd leveres med et stort plenumrør mellom forgasserene, for å sikre at disse går under identiske trykkforhold i et trangt motorrom. På plenumet er det dessuten festet dryppskjold, om skal forhindre mulig bensindrypp fra forgasserene og rett ned på varmt eksosrør. Luftfilteret sitter på inntaket til plenumet. Fra hver av forgasserenes overløpsnipler går det en separat slange direkte inn på nipler i plenumet. Dette er både stort, tungt og dyrt, og blir ofte utelatt når motoren bestilles av flyprodusenten. Vips så er man på ville veier!

Såsant trykkforholdene i motorrummet tillater det, er det ikke noe direkte i veien for å operere motoren uten plenum, under den uttrykkelige forutsetning av at overløpene fremdeles kan fungere som tiltenkt: egentlig er ikke dette overløp i det hele tatt! For at en Bing forgasser skal fungere etter hensikten må den ha samme trykk i flottørkammer som i forgasserhals; undertrykket som skapes av luftfilteret må også være tilstede over bensinen i flottørkammeret. Basert på dette er det lett å se at et for stort undertrykk i flottørkammeret vil bevirke magrere blanding, hvilket kan medføre motorfusk og i værste fall stans.

Hvis flyprodusenten velger å klare seg uten plenumrøret, må disse sensor slangene (eks overløpsrør) legges slik at flottørkammerene fremdeles vet hva som foregår. Vanlig praksis er å lage et hull i bakkant av luftfilteret hvor innsugningsluften er i liten dynamisk bevegelse, og legge slangene på nipler her. Bl.a Jabiru har valgt denne løsningen.

Kun i særlige tilfeller, kan en tillate seg å fravike fra motorprodusentens installasjonsanvisninger. Enhver endring på installajonen må utføres med håndboken tilstede som referanse. Glem heller ikke at den beste måten å unngå bensinoverløp i sensorslangene som følge av en utett flottørventil, er å filtrere bilbensinen i vannutskillende trakt, og helst i en med semsket skinn som filterduk.
Lyche Kai
 
Innlegg: 46
Registrert: 11 Feb 2013 17:47

Gå til Motor

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron