Installert vekt Rotax 912

Motordiskusjoner

Moderatorer: Kurt Hansen, Roger Holm

Installert vekt Rotax 912

Innlegg 33709 » 08 Mar 2014 10:33

Hei

Jeg lurer på om noen har erfaring med installert vekt av en Rotax 912 ULS. Fra spec'en ser jeg bare vekt av enkeltkomponenter. For eksempel en 912, blir installert vekt mer eller mindre enn en Jabiru 2200?

Årsaken er at jeg driver å bygger en Onex. Den har AeroVee som standard. Jeg får mindre og mindre lyst på den motoren, da det ser ut som man må være VW-guru for å få den til å gå problemfritt. Rotax har jeg bare gode erfaringer med. Men så var det vekten da. AeroVee er ganske tung, og jeg har liten lyst til å forlenge cowling, noe som må gjøres med Jabiru 2200, og det ser ikke pent ut. Mulig lodd/vekter kan fikse det?

I samme slengen. Har noen her kjennskap til Sauer eller Revmaster?

Bjørnar
33709

Re: Installert vekt Rotax 912

Innlegg Lyche Kai » 09 Mar 2014 08:44

Kontakt Thomas Hauklien. Han skiftet ut en VW type 1 -AeroVee med en Rotax 912 i sin Sonex. Han brukte org AeroVee bukk og sveiset om den til å ta R912. For oss som fulgte med virket det som det var mye jobb, men han er en trollmann og det ble veldig bra. Det ble litt strikking for å få plass til alt sammen inni der, og vektmessig ble det nok endel tyngre, synes jeg at jeg husker. Men siden Onex er alt for tung til å registreres som mikro uansett, bygger du vel exp? Da har du vel litt mere å gå på. Både VW-1 og R912 er ferdig installert noe tyngre enn Jabiru.
Lyche Kai

Innlegg Leif Arne Mo » 18 Mar 2014 14:13

Vi (Gauldal Seilflyklubb) hadde Sauer i ein SF 25C Motorfalke fram til den drukna i ein flaum. Den virka veldig bra.
Brukerens avatar
Leif Arne Mo

Innlegg 33709 » 19 Mar 2014 20:57

Takker for svar. Jeg får ikke tak i han Hauklien for øyeblikket, men av det jeg leser så ser det ikke ut som det akkurat er den enkleste sak i verden å sette inn en helt annen type motor. Ser for meg at det fort går en vinter (og mer) på et slikt prosjekt med alt som skal til.

Har fått bekreftet at både Revmaster og Sauer kan levere motor som passer rett inn i motorbukken, og som ellers har riktig vekt og størrelse. De kan også lage/få produsert propell, eksosrør og annet . Av disse er det bare Sauer jeg har litt kjennskap til, men det er mange Onex-byggere som setter inn Revmaster for tiden og ULPower. Det er en kar i USA som lager motorfester til ULPower/Onex. Det hadde vært kult med en 130 hk UL-350 iSA, men det blir en helt annen prisklasse, og kanskje heller ikke så veldig mye mindre jobbing enn en Rotax?

Heller vel mot en Sauer 2400, og en Revmastes som god nummer 2. Leif Arne, hvilken Sauer var det? 1800 eller større?

Bjørnar
33709

Innlegg Leif Arne Mo » 20 Mar 2014 10:22

Det var vel 2200 med enkel tenning. Klart sterkare enn Limbach L2000, og virka meir moderne med hydrauliske ventilløftarar.
Brukerens avatar
Leif Arne Mo

Gå til Motor

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest