Se emne - Forslag til tiltak for å øke aktiviteten på ORS og i seilfly

NLF / Phpbbforum / Se emne - Forslag til tiltak for å øke aktiviteten på ORS og i seilfly

Forslag til tiltak for å øke aktiviteten på ORS og i seilfly

Diskusjon om seilflyging og seilflysport

Forslag til tiltak for å øke aktiviteten på ORS og i seilfly

Innlegg 53987 » 23 Aug 2012 13:44

Hei!

Har tilbrakt ca 3 uker på Elverum i sommer og har gjort meg noen refleksjoner. I de
periodene jeg har vært der har været vært fantastisk. Men det er ingen som flyr! Det har
ikke vært anntydninger til slepekø noen gang untatt under oppslepeingen på NM, naturlig
nok.

For å få fart på seilflynorge må vi gjøre noen grep. Og vi må gjøre dem nå. Vi har de
siste 7-8 årene analysert tall og sett ann situasjonen uten egentlig å gjøre noen
kursendringer. Frafallet har vært jevnt og rekruteringen lavere enn tidligere. Spesielt
er det blandt de yngste rekrutteringen har vært dårlig og frafallet stort. Dette har
gitt oss en høy gjennomsnittsalder på den gjennomsnittlige seilflygeren.

Samtidig ser vi at de virkelig store bidragsyterne både lokalt og sentralt startet sin
seilflykarriere i ung alder. De er fremdeles med og både flyr og bidrar på alle mulig
andre måter etter 20-40 år.

Nå er det et godt ungdomsmiljø i noen få klubber. Disse klubbene har noen ildsjeler som
er beviste på å ta godt imot unge flyintereserte og ta dem inn i miljøet.

For å kunne dra med de unge som begynner også i klubber uten noe ungdomsmiljø er det
behov for litt sentral hjelp. En liten dytt som kan få igang en vekst i flere klubber.

Nå har jeg hørt rykter om at juniorene ikke har lyst til å komme tilbake til Starmoen
da prisnivået er tilpasset en gjennomsnittlig 40-50 år gammel seilflyger. De har rett
og slett ikke råd. Skal de fly på Starmoen så får de flydd mindre for det de har
tilgjengelig av penger. Holder de seg hjemme så blir det mer flyving, men mye av
synergien og smitte-effekten imellom klubbene uteblir. En slik boikott er et meget
klart signal til både styret og administrasjon om at det sporet vi nå følger ikke fører
oss i riktig rettning!

Jeg vil foreslå å sette halv pris på alt på Starmoen (med unntak av kioskartikkler) for
alle under 25 år. Dvs. halv pris på slep, overnatting, brukertilskudd, deltakeravgifter
på kurs og konkurranser osv.

Dette vil føre til en redusert inntekt på denne kundegruppen, men jeg er overbevist om
at når juniorene får muligheten til å fly billig og greit så vil de kunne samles og
være med å utvikle hverandre. Og de vil også dra med seg eldre medlemmer ifra egne
klubber som igjen bidrar til en totalt sett en betydelig øket aktivitet på ORS. (skal
ikke så mye til sammenlignet med årets sesong).

Så bør administrasjon og styret også se på om de kan finne måter å hjelpe noen av våre
klubber med å dra igang en juniormiljø. S/NLF disponerer flere tosetere, disse bør
komme seg ut på veien og rundt om i klubbene. Gjerne med etpar unge
sertifikatpiloter/instruktører som kan spre litt mer flyglede til de klubbene der det
har gått litt trått noen år. Da igjennnom intensivkurs, strekk, acro skoling, evt. bare
en desentralisert ungdoms-samling.

Man skal ikke bare foreslå noe som potensielt reduserer inntektene, så derfor har jeg
også et annet forslag: For å redusere utgiftene på ORS synes jeg det er på høy tid at
man tar i bruk MOGAS også på slepeflyene. Dette vil gi en kostnadsreduksjon på ca 9kr
pr. liter, altså i overkant av 50,- på et slep til 600m. Med unntak av LN-TAU kan alle
slepeflyene stasjonert på sentret fly på MOGAS. Med ca 2000 slep på en sesong så utgjør
dette over 100.000,- Ungdommen for flydd masse for disse pengene!

Forslagene er også oversendt styret. Jeg vil oppfordre klubbene rundt om i landet til å også gi ungdommen rabatt og hjelp til å komme igang på forskjellige vis.

Hva mener dere andre må til? Som jeg foreslår? Noen justeringer? Eller noe helt annet?
Kjør debatt!

Mvh
Bernt
53987

Re: Forslag til tiltak for å øke aktiviteten på ORS og i sei

Innlegg nilsj » 28 Aug 2012 14:09

Hei Bernt,

Halv pris til de under 25 år er en glimrende ide! (I Frankrike er dette vanlig, dog ikke for slep.) Noe annet er at vi må stimulere til mer avansert flyging.

Dersom en besøker et tilsvarende seilflysenter i Frankrike eller Tyskland, er det vanligvis et tilbud med avansert strekkflyginginstruksjon med instruktør. Dette burde vi også ha på plass på Starmoen! Hva med booking av strekkinstruksjon på ORS via Web?

S/NLF må sørge for at ikke ansatte og ressurspersoner blir begravet i byrokrati og papirarbeid, og heller kan dele sine seiflyerfaringer med andre! :-)

Gjennom hele sommersesongen burde Steinar (og Jostein, om tilgjengelig) fly lange DK strekk med Duo-Discus, LAK- e.l. Dra gjerne frivillige (Ole, Geir, Erlend?, ++ ) med på dette! Dette ville gjøre opphold ved Starmoen mer attraktivt og samtidig øke bredden blant strekkflygerne i Norge!

Mvh, Nils-Joar Høimyr
nilsj

Gå til Seilfly generell diskusjon

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest