Se emne - Import av mikrofly

NLF / Phpbbforum / Se emne - Import av mikrofly

Import av mikrofly

Har du noe å spørre om eller si om aldersgrenser, legekrav, vektgrenser, utstyrsbruk, operative vilkår, sertifikatkrav i vårt regelverk? Vi krever en åpen og konstruktiv dialog fra reelle personer

Moderatorer: Kurt Hansen, Roger Holm

Import av mikrofly

Innlegg Per O. Espegren » 10 Apr 2014 10:23

Jeg mener å huske at det gamle forumet hadde en tråd angående import av mikrofly. Siden det ikke lenger er tilgang til det gamle forumet - er det noen som kan informere en nykommer om hva som gjelder?

Jeg har sett i MFH og der står hvilke papirer osv som skal være på plass før import. Dessuten forstår jeg det at det er forskjell på dokumentasjonskrav om det er registrert samme flytype i Norge før eller ei.

Men er det noen som har erfaring med hvordan dette gjøres i praksis?
Moms? Toll? "Omregistreringsavgift"? "Engangsregistrering" for å få flyet hjem? (eller MÅ man ta det på henger/lastebil?)
Per O. Espegren
 
Innlegg: 3
Registrert: 04 Apr 2013 14:45

Re: Import av mikrofly

Innlegg Lyche Kai » 10 Apr 2014 21:04

Dokumentasjonskravet ved import av mikrofly er for såvidt ikke endret sammenliknet med tidligere. Det som imidlertid er endret, er praktiseringen av vektreglene mht disponibel nyttelast. Alt fremgår av vedlegg 5-2 og 5-3 til kapittel 5 i MFHB: vedleggene er lagt ut på seksjonens nettsider under MFHB siste rev, og kan lastes ned derfra.

Om det finnes fly av samme type på registeret fra før, har ingen betydning for dokumentasjonskravet- alt må inn pånytt fordi hvert individ må behandles som et nytt objekt; NLF har ikke anledning til å typegodkjenne matriell slik som myndighetene kan. Imidlertid går behandlingen av søknaden raskere om typen er registerført tidligere.

Det er flere måter å få flyet hjem på. En måte er å sette det på lastebil, en annen måte er å fly det hjem på norsk registrring etter at det er innhentet importklarering og besiktingsmann/prøveflyger har gått igjennom maskinen og fått ut flygetillatelsen fra MFS. Etter særlig søknad til MFS kan det også flyges hjem på reservert registrering uten å være besiktiget, men da må det tegnes egen ansvarsforsikring, pluss pluss. Fagsjefen har detaljer.

Det er ikke toll på mikrofly, eller omregistreringsavgift, men det må betales moms etter vanlige regler. Utenlandsk registrert mikrofly kan ikke registreres på norsk register før det foreligger slettelseserklæring fra utlandet.

Men det hele begynner altså med en importsøknad til MFS bilagt dokumentasjon i elektronisk format. Det viktigste er et eksport typesertifikat som mikrofly og et miljøsertifikat fra nasjonal institusjon/myndighet, samt en verifisert vektrapport med utsyrsliste. Styret i MFS har imidlertid bestemt at dersom brukt mikrofly med gyldig flygetillatelse skal importeres fra Sverige/Danmark, holder det med vektrapport/utstyrsliste. Styret har videre bestemt at Norge ikke skal bli en dumpingplass på utrangert utenlandsk materiell, så det er ytterst sjelden det er sluppet inn fly eldre enn 10 år.
Lyche Kai
 
Innlegg: 46
Registrert: 11 Feb 2013 17:47


Gå til Regelverket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron