Vi kjemper videre. Vi gir ikke opp kampen om å bevare Kjeller flyplass. Samtidig frykter vi at det blir nødvendig med en ny løsning hvis ikke beslutningen i Lillestrøm omgjøres.
Saken om en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området ligger på regjeringens bord. Det har Stortinget bestemt.
Hvis Kjeller legges ned blir det åpenbart behov for en ny flyplass. Da sier vi at det er Rygge eller Gardermoen som gjelder, begge statlige flyplasser der det allerede finnes småfly i dag. Men helst vil vi være på Kjeller.
Bakgrunnsinformasjon
Kjeller flyplass er hovedbase for småflymiljøet i Oslo-området, der blant annet to av landets største flyklubber driver hver sin flyskole. I tillegg er flyplassen base for et titalls sjeldne veteranfly og andre private småfly. Totalt er det stasjonert omtrent 100 småfly på Kjeller flyplass.
I forbindelse med vedtaket om utbygging av Oslo lufthavn Gardermoen i 1992 la Stortinget til grunn at det var en offentlig oppgave å legge til rette for en egen flyplass for småflymiljøet i Oslo-området. Den gangen ble det bevilget 50 millioner kroner til formålet, som i dagens pengeverdi tilsvarer et beløp som er over dobbelt så høyt.
I juni 2021 vedtok Stortinget at regjeringen skal presentere en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området, og at inntil en slik plan foreligger og er realisert, må regjeringen medvirke til at dagens småflyaktivitet kan fortsette ved Kjeller flyplass.
Allerede den 21. oktober skal småflymiljøet møte Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. NLF vil i løpet av kort tid også be om et møte med samferdselsministeren.