Luftsport / Nyheter / 2024 / Ting du må huske på når du bruker PFLY-avtalen
52835462215_c24a73c88e_k.jpg

Ting du må huske på når du bruker PFLY-avtalen

Takket være PFLY-avtalen kan vi benytte mange av Avinor sine lufthavner også utenfor ordinær åpningstid. Men det krever at vi følger noen enkle regler. Om ikke hver enkelt pilot følger de reglene og prosedyrene vi har avtalt, risikerer vi at avtalen ikke lenger kan benyttes. Ta deg derfor noen minutter til å lese gjennom de viktigste punktene.

De viktigste punktene

  1. Avtalen er personlig og du som fartøysjef må ha signert avtalen, og den må fortsatt være gyldig (merk utløpsdato)
  2. Du må søke om PPR via MyPPR.no, og ha fått godkjent før du starter opp - du skal ikke søke om PPR når du flyr innenfor åpningstid - husk også å søke i god tid før planlagt avgang/ankomst, minimum 30 minutter
  3. Husk kravet til reiseplan/flightplan
  4. Du kan ikke forvente hjelp fra lufthavnen utenfor åpningstid, og dette gjelder både til parkering, fueling og å komme seg ut fra og inn til lufthavnen
  5. Sjekk NOTAM, gjennomfør overflyging og husk blindsending!

Avtalen er personlig

PFLY-avtalen er personlig, og det er fartøysjefen som må ha signert den. Pass også på at den fortsatt er gyldig.

Det stilles krav til at du som fartøysjef har inngått avtalen minst to dager før du skal bruke den. Så har du ikke allerede gyldig PFLY-avtale, er det like greit å bare ordne det med en gang. Så er den klar til når du trenger den.

MyPPR og reiseplan

Alle lufthavnene i avtalen har nå krav til MyPPR for bruk utenfor åpningstid. Det er viktig at du passer på at søknaden blir godkjent før du starter opp.

Lever søknaden i god tid, senest 30 minutt før planlagt avgang/ankomst. Husk at hensikten med MyPPR er å sørge for at personell på lufthavnen får med seg at det er planlagt aktivitet, det gjør de ikke om du registrerer PPR-søknad ett minutt før du taxer utpå rullebanen.

Misbruk av dette ender opp med at avtalen må endres, og blir dårligere for alle. Vær en lagspiller, og tenk på både de som jobber på flyplassen og alle andre som også ønsker å benytte seg av PFLY-avtalen.

Et godt tips er å teste at du har tilgang til MyPPR før du plutselig trenger det, så slipper du å stå der uten tilgang når du er på vei til flyet.

Husk at avtalen stiller krav til reiseplan/flightplan, og at du også må huske å åpne/lukke den selv.

Ut- og innpassering på flyplassen

Det er ditt ansvar som fartøysjef å skaffe deg ID-kort, og sørge for nødvendige tilganger på kortet, før du reiser til en stengt flyplass. Er flyplassen stengt, er det ingen som kan hjelpe deg med ut- og innpassering.

Å gjøre ting som å hoppe over gjerdet kan føre til politianmeldelse, og du risikerer å ødelegge hele avtalen for alle andre.

Tilsvarende vil det å jage ut Avinoransatte til en stengt flyplass også sette hele avtalen i fare. Vær en god lagspiller.

Husk sikkerhetstiltakene

Husk de vanlige sikkerhetstiltakene:

  • Gjennomfør overflyging
  • Meld blindt på radioen

Hensikten med dette er å sørge for at dersom det eventuelt er noen som arbeider på eller nær rullebanen, så blir de oppmerksom på deg - og forhåpentligvis du også oppmerksom på dem.

Under finner du reglene slik de står i avtalen.

Før og etter flyging

  • Minimum to virkedager før ordningen tas i bruk av den enkelte flyger, må flygeren inngå elektronisk PFLY-avtale (se prosedyre nedenfor). Avtalen gjelder fram til
    mars 2026.
  • Før alle flyvninger utenfor lufthavnens åpningstid skal det innhentes godkjenning for ankomst eller avgang gjennom portalen MyPPR. Godkjenning skal innhentes og være bekreftet fra den stengte flyplassen før ankomst (respektive avgang).
  • Fartøysjefen er ansvarlig for at reiseplan blir sendt for enhver flyging hvor PFLY-ordningen benyttes, uansett om reiseplan er påkrevet eller ikke etter lufttrafikkreglene (SERA). Reiseplanen skal innleveres etter bestemmelsene i BSL F 1-1 §§ 10–12.
  • Fartøysjefen skal lukke reiseplanennår flygningen er over, for å unngå unødvendig merarbeid på kontrollsentralene.

Blindsending og overflygning

  • Fartøysjefen skal bruke radio og sende blindt før han/hun entrer flyplassens kontrollsone eller trafikkinformasjonssone. 
  • Fartøysjefen skal sende blindt underveis som på en vanlig ubemannet plass og bruke blindsendinger aktivt under flyging og ved manøvrering på bakken.
  • Fartøysjefen skal bruke radio til å sende blindt også når banen entres og ved avgang.
  • Blindsendingen skal foregå på tårnfrekvensen (TWR), eller AFIS-frekvensen (Information) for en AFIS-flyplass.
  • Fartøysjefen er pliktig til å forvisse seg om at bruken kan foregå på en betryggende måte ved å gjennomføre en overflyging før landing.
  • Kravet om blindsending og overflygning har til hensikt å ivareta sikkerheten for lufthavnspersonell, dersom det gjennomføres arbeid på manøvreringsområde ved en stengt lufthavn. Dersom dette er situasjonen, er det fartøysjefens ansvar å forvisse seg om at lufthavnspersonell blir oppmerksomme på luftfartøyet ved å gjøre en eller flere overflygninger som resulterer i at de fjerner seg fra manøvreringsområdet. Dersom personell ikke fjerner seg, skal fartøysjefen legge seg i ventemønster eller fly til alternativ flyplass.

Annet

  • Fartøysjefen skal fly på en slik måte at støybelastningen minimaliseres, og vise hensyn og respekt for flyplassen og naboene, jf. OP.120 og NCC.OP.120.
  • Fartøysjefen skal vise hensyn til kommersiell trafikk, inkludert kommersielle fartøy på bakken. 
  • Fartøysjefen skal være oppmerksom, aktsom og utvise godt flygerskjønn.
  • Fartøysjefen skal unngå landing og avgang tett opp til lufthavnas åpnings- eller stengetid.
  • Fartøysjefen skal bidra til at ordningen øker sikkerheten.
  • Parkering på flyside må være avtalt på forhånd.
  • Fartøysjefen skal til enhver tid ha oversikt over gyldige NOTAM som kan ha betydning for