En konkurranse som dette krever et stort antall frivillige, både dommere, sikkerhetspersonell, vertsskap og annet. En stor takk til dere alle - uten dere hadde det ikke blitt noen konkurranse!
Hvordan foregår en akrokonkurranse?
Når man flyr akrokonkurranse som dette, skal man fly innenfor en boks på 1000 x 1000 meter og opp til 3500 fot. Nedre grense avhenger av klassen.
Klassene som deltok i år var Primary (nybegynnerklassen), Sportsman, Intermediate og Advanced. Du kan lese mer om klassene hos Aerobatics Club of Norway.
Boksen på Starmoen ligger rett ved flyplassen, noe som gjør plassen særdeles godt egnet for konkurranser som dette. I tillegg til at vi får minimalt med transportetappe til og fra boksen, kan dommerne oppholde seg på flyplassen.
Vi fikk en treningsdag og en konkurransedag
Det var planlagt flere konkurransedager, men på grunn av været ble det bare den ene. Heldigvis var konkurranseledelsen fremsynte, og sørget for at det ble gjennomført nok på den ene dagen til å kåre vinnere i alle klassene.
For å fly akro må både pilot (eventuelt instruktør) og fly være godkjent for det, og vårt elektriske fly er dessverre ikke helt der. Men det er er mer enn godt nok til å sjekke skyhøyden for å avgjøre om konkurransen kan startes eller ikke, og det var nettopp det vår President Rebecca Hansen gjorde.
NLF's President, Rebecca Hansen (t.h.), og Thomas Fredriksen (t.v.) sjekker skyhøyden på andre konkurransedag
Mekaniker på plassen
Flere av flyene gikk flere ganger i konkurransen, og det så mørkt ut når LN-SDB fikk en stor rift i vingeduken på treningsdagen.
Heldigvis er Starmoen en fantastisk plass av flere årsaker enn kort vei til boksen, og mekaniker Espen Århus stod på bokstavelig talt hele natta for å få flyet klart igjen til konkurransen. Det klarte han, og konkurransen kunne gjennomføres med alle fly luftdyktige.
Resultatene
Resultatene er delt inn i de fire forskjellige klassene som deltok, vanskelighetsgraden er i stigende rekkefølge.
Primary
Enkelte av deltagerne i Primary-klassen er så ferske at de måtte ha med seg instruktør for å kunne fly, men det manglet ikke på ferdigheter av den grunn! Ikke bare er dette unge piloter, det er dyktige piloter - og fremtiden i forbundet!
Foto: Kristian Karset Broen
Rank | Pilot | Fly | Registrering |
1 | Hans Inge Engevik | Dechatlon | LN-SDB |
2 | Jip Verwer | CAP 10C | LN-KAP |
3 | Karl-Edvard Tjønndal | Dechatlon | LN-ALM |
Sportsman
Foto: Kristian Karset Broen
Rank | Pilot | Fly | Registrering |
1 | Ola Tau Hatlestad | Dechatlon | LN-SDB |
2 | Bjørn Harald Bakke | Extra 230 | LN-ACN |
Intermediate
Foto: Kristian Karset Broen
Rank | Pilot | Fly | Registrering |
1 | Magnus Glosli Jacobsen | Slick | LN-SLK |
2 | Torbjørn Espeland | Dechatlon | LN-SDB |
3 | Mahmood Akbar | CAP 10C | LN-KAP |
Advanced
Foto: Kristian Karset Broen
Rank | Pilot | Fly | Registrering |
1 | Ulrik Hasle | Extra 300L | LN-XTR |
2 | Ivar Dyrdal | Extra 230 | LN-ACN |
3 | Arne Strøm | Slick | LN-SLK |
4 | Christian Falck | Slick | LN-SLK |
5 | Sture Smidt | Extra 230 | LN-ACN |