Rapporter / reisebrev
Prøve VM HG 2024 - Àger, Spania 21-27. juli 2024
Tekst: Olav Opsanger
Sesongens største happening for meg som konkurransepilot var Prøve VM i Àger, Spania.
Àger ligger nord i Spania, ca 2 timers kjøretur fra Barcelona.
Utrolig nok har jeg aldri flydd i Àger i min lange fly karriere, og for å kunne hevde meg her til neste VM tenkte jeg at det var en selvfølge å prøve ut plassen. Dette skulle vise seg å stemme bra. Her var det en stor fordel å være kjent i området.
Jeg reiste ned i god tid før prøve-VM. Fløy et par dager i Italia før jeg kjørte til Barcelona og plukket opp Jonny Durand fra Australia. Sammen kjørte vi de siste 2 timene østover til Àger og vi deltok i åpent Spansk mesterskap uken før selve prøve-VM startet.
Àger er varmt og tørt. Temperaturen lå på mellom 30-40 grader hver dag. Tror jeg opplevde et par dager med noen dråper regn. Var stort sett blåtermikk under begge konkurransene jeg var på her. Ganske røffe forhold med høytrykkstermikk og en del vind noen dager.
I første konkurransen ble det gjort flere erfaringer og feil som jeg lærte mye av. Vi fløy også oppgaver i flere forskjellige retninger som gjorde at man fikk utforsket mer av området rundt. Det var ca. 50 piloter med i denne konkurransen og jeg endte til slutt på en 6. plass sammenlagt etter 5 omganger av 7 flydager. Oppgavene varierte fra 60 til 140 km i lengde. To dager ble kansellert pga for mye vind. Ikke helt fornøyd med resultatet men fikk ta det på læringskontoen.
Etter et par hviledager var det tid for Prøve-VM. Vel 90 piloter fra 30 land deltok.
Min kjære samboer kom også nedover og skulle være sjåfør og lagleder for meg under denne konkurransen. Hun har vært med på mange større konkurranser de siste par årene, og ordner opp med praktiske ting både før og under flyging. Dette sparer meg for mye energi og stress.
Konkurranse dager:
Dag 1 - ble avlyst pga for mye vind.
Dag 2 – Det ble satt en oppgave på 118 km. Følte selv at jeg fløy ok uten å gjøre for mange feil. Endte på en 7.plass for dagen og fikk en fin start på konkurransen.
Topp 3 for dagen ble Franz Herrmann, SUI #1, Marco Laurenzi, ITA #2 og Owen Morse, USA #3.
Dag 3 – Oppgave på 112 km. Tok for store sjanser etter en litt dårlig start. Ble bare #46 for dagen og raste ned mange plasser og var nå på 12.plass sammenlagt.
Topp 3 for dagen ble Primoz Gricar, GER #1, Scott Barrett, AUS #2 og
Marco Laurenzi, ITA #3.
Dag 4 - Oppgave på 130km. Turbulent og krevende dag som ble flydd østover over spektakulære fjell. Lå en stund veldig bra an og øynet sjansen for en plass helt i toppen for dagen. Ble litt fast i siste løft før final-glide og sikret meg med nok høyde da jeg dummet meg ut akkurat her under det spanske mesterskapet og landet før mål. Det ble en 9. plass for dagen med over 900 poeng, så nå klatret jeg heldigvis noe oppover igjen sammenlagt. Etter 3 flydager var jeg nå på en 8. plass.
Topp 3 for dagen ble Attila Bertok, HUN #1, Laurent Thevenot, FRA #2 og
Lorenzo De Grandis, ITA #3.
Dag 5 - Oppgave på 116km. En dag der oppgavekomite bommet fullstendig. Oppgave ble lagt med første legg vestover i sterk motvind og over et høyere platå. Slet noe voldsomt sammen med de fleste og var nær med å lande flere ganger. I et område før første vendepunkt tok jeg en god beslutning og gikk tilbake medvinds for å få mer høyde mens de fleste presset på forover. De fleste landet på platået eller rakk akkurat over og landet i vanskelige forhold nær 1. tp. Klarte å karre meg opp etter hvert etter å ha gått tilbake veldig lavt der det ikke var noe særlig med landinger for en HG. Ca 25 km fra mål var jeg nesten sikker på å lande igjen men med stor tålmodighet kom jeg meg opp fra hustakene og fløy omsider i mål. Det ble en 10. plass for dagen etter over 6 timer i luften. Bare 12 stykker klarte mål denne dagen. 5 plass sammenlagt og 2 fly dager igjen.
Topp 3 for dagen ble David Brito Filho, BRA #1, Dan Vyhnalik, CZE #2 og
Laurent Thevenot, FRA #3.
Dag 6 - Oppgave på bare 77 km. Pga stabil luft og sene forhold. Ble en krevende dag for meg. Gjorde flere dumme feil som burde vært unngått. Handlet mest om å ikke holde seg til opprinnelig plan. Fløy i mål som de fleste men brukte altfor lang tid på siste halvdel av oppgaven. Havnet på en sur 40. plass men godt å få kjølt seg ned med en svømmetur i vannet ved landing. Med en konkurransedag igjen var jeg nå på en 7. plass sammenlagt.
Topp 3 for dagen ble Manuel Revelli, ITA #1, Marco Laurenzi, ITA #2 og
Primoz Gricar, GER #3.
Dag 7 - Oppgave på 93 km. Nok en stabil og sen dag. En dag der jeg nok var litt for forsiktig, men klarte allikevel å komme litt for lavt på et tidspunkt og tapte mye tid. Fløy inn til en OK poengsum og en 17 plass for dagen, ca 15 minutter bak dagens vinner. Beholdt 7. plassen sammenlagt og må si meg fornøyd med det. Mange gode piloter bak meg på listen så det er veldig lett å gjøre store feil under slike forhold som vi hadde mens konkurransen pågikk.
Topp 3 for dagen ble Marco Laurenzi, ITA #1, Owen Morse, USA #2 og
David Britho Filho, BRA #3.
Topp 10 Prøve VM:
Navn | Land | Glider/Harness | Poeng | |
1. | Mario Alonzi | FRA | Aeros Combat C/ Rotor | 5092 |
2. | Robert Kulhanek | CZE | Icaro 2000 Laminar | 5068 |
3. | David Brito Filho | BRA | WW T3/ Rotor | 4973 |
4. | Marco Laurenzi | ITA | Icaro 2000 Laminar/ Rotor | 4811 |
5. | Dan Vyhnalik | CZE | Aeros Combat C/ Rotor | 4809 |
6. | Peter Neuensch. | SUI | Aeros Combat/ Aeros | 4764 |
7. | Olav Opsanger | NOR | Moyes LS RX3,5/ Rotor | 4698 |
8. | Lorenzo De Grandis | ITA | Aeros Combat/ Woody Valley | 4551 |
9. | Jiri Gut | CZE | Icaro Laminar | 4512 |
10. | Scott Barrett | AUS | Aeros Combat GT | 4483 |
Takk for støtte og hyggelige meldinger underveis i konkurransen. Skulle ønske flere Norske HG-piloter ville satse mer på konkurranse flyging da dette er utrolig gøy og lærerikt. Jeg var eneste nordmann med her, men heldigvis har mine australske venner tatt meg med inn i varmen så jeg drar god nytte av deres kunnskap og samarbeid under internasjonale mesterskap. Vi samarbeider både på radio, henting og andre praktiske ting som gjør det ok for meg å reise rundt på disse mesterskapene.
Sees i 2025 sesongen! 😊
Mvh
Olav Opsanger