Luftsport / Seksjoner / Motor- og Sportsfly / Sportsflyging / Annet regelverk / Godskriving av flytid på sportsluftfartøy og mikrolett luftfartøy for å opprettholde rettigheter eller privilegier for motorfly

Godskriving av flytid på sportsluftfartøy og mikrolett luftfartøy for å opprettholde rettigheter eller privilegier for motorfly

Innenfor visse rammer er det mulig å godskrive flytid gjennomført på sportsluftfartøy og/eller mikrolett luftfartøy for å forlenge SEP-klasserettighet eller tilfredsstille krav til aktuell erfaring for LAPL(A) etter "12-timersregelen".

Kortversjonen

Hvis du innehar en gyldig sportsflygerettighet, trenger du både å ta en teoretisk eksamen, og du må fly et redusert flyprogram. Du får godskrevet:

For LAPL(A) inntil 15% av loggført flytid på rorstyring (maks 15 timer)
For PPL(A) inntil 10% av loggført flytid på rorstyring (maks 10 timer)

Timer som flys på sportsfly kan benyttes til å oppfylle kravene i 12-timer-regelen ved forlengelse/fornyelse av SEP for motorflypiloter (LAPL, PPL, CPL eller ATPL). Timen med instruktør kan ikke gjøres på sportsfly.

Alle timer på sportsfly må logges i en separat sportsflyloggbok (timer på motorfly kan ikke logges i samme bok som timer på sportsfly), og du må fremvise denne sammen med din ordinære loggbok ved fornyelse etter 12-timer-regelen.

Den lange forklaringen

Bestemmelsen som regulerer dette, finnes i forordning (EU) nr. 1178/2011 vedlegg 1 (del-FCL) punkt FCL.035 bokstav a) nr. 4:

Bestemmelsen lyder:

Alle timer som flys i luftfartøyer eller TMG som er omfattet av et vedtak i en medlemsstat truffet i samsvar med artikkel 2 nr. 8 bokstav a) eller c) i forordning (EU) 2018/1139, eller som hører inn under virkeområdet til vedlegg I til den nevnte forordningen, skal godskrives fullt ut mot kravene til flygetid i FCL.140.A bokstav a) nr. 1 og FCL.740.A bokstav b) nr. 1 ii) i dette vedlegget, forutsatt at følgende vilkår er innfridd:

i) Det berørte flyet eller TMG-en er av samme kategori og klasse som det luftfartøyet i henhold til del-FCL som timene som er flydd, skal godskrives.

ii) Ved treningsflyginger med instruktør skal flyet eller TMG-en som benyttes, omfattes av en tillatelse som angitt i ORA.ATO.135 i vedlegg VII (del-ORA) eller DTO.GEN.240 i vedlegg VIII (del-DTO).

Referansen til "artikkel 2 nr. 8" viser til sportsluftfartøy. Referansen til "vedlegg I" viser til luftfartøy som er unntatt EUs grunnforordning for sivil luftfart, eksempelvis veteranfly, hjemmebygget fly og mikrolett luftfartøy. (Luftfartøy omfattet av vedlegg I svarer til det som tidligere ble kalt "annex II-luftfartøy)

Som det framgår av bestemmelsen, skal flytiden i utgangspunktet godskrives fullt ut, uansett hvilke av ovennevnte flytyper man har fløyet med. Det er imidlertid en begrensning, se punktets romertall ii: Flytimen som skal flys med instruktør, skal som hovedregel flys med motorfly i form av "EASA-luftfartøy". Unntak for dette gjelder bare for luftfartøy som er godkjent for bruk i motorflyskole av vedkommende myndighet. Som det framkommer av ORA.ATO.135 og DTO.GEN.240 kan aldri sportsluftfartøy eller mikrolett luftfartøy godkjennes for bruk i motorflyskole og derfor heller ikke benyttes for instruktørtimen som kreves for å opprettholde rettigheter etter del-FCL-regelverket.

Oppsummeringsvis kan flytid på sportsfly godskrives fullt ut mot kravet på 12 timer, med unntak for instruktørtimen som etter den klare hovedregelen må flys på "EASA-luftfartøy".

Flytimene skal imidlertid logges i separate logger, se forskrift om sportsflyging (BSL D 4-8) § 4-4 siste ledd som lyder:

Flygetid med mikrolett luftfartøy og sportsluftfartøy skal føres i egnet logg og holdes adskilt fra flytimer med andre luftfartøy.

Dersom en motorflyger vil benytte godskrivingsordningen i FCL.035 bokstav a) nr. 4, må med andre ord både loggbok for motorfly og sportsluftfartøy/mikrolett luftfartøy framvises for kontrollant ved klasserettighetsforlengelse (SEP). Tilsvarende må motorflyger som benytter godskrivningsordningen for dokumentasjon av aktuell erfaring for LAPL(A) ha begge loggbøker tilgjengelig.

PS: Instruktørtimen kan i visse tilfeller flys med annet luftfartøy enn "EASA-luftfartøy". Se nærmere om Luftfartstilsynets praksis i AIC-N 04/21. Som det framkommer av rundskrivet omfatter ikke ordningen luftfartøy med særskilt luftdyktighetsbevis (eksempelvis hjemmebygget luftfartøy). Derimot kan visse veteranfly med luftdyktighetsbevis i normalklasse potensielt benyttes for instruktørtimen. Flyskolene må selv gjennomføre stegene i AIC-N 04/21 før sistnevnte ordning eventuelt tas i bruk.