Kortversjonen
Som innehaver av motorflysertifikat (LAPL, PPL, CPL eller ATPL) med klasserettighet for SEP, kan du fly mikro- eller sportsfly uten personlig sportsflygebevis.
Forutsetningen er at du er medlem i en flyklubb som er tilsluttet sportsflyseksjonen (og at du også er medlem i sportsflyseksjonen), at du har gyldige rettigheter (timekrav, etc. er oppfylt), gyldig legeattest, utsjekk på modellen du skal fly og at timene logges adskilt fra timene på andre typer luftfartøy.
Når man flyr sportsfly flyr man underlagt sikkerhetssystemet (Sportsflyhåndboken), og de operative kravene må følges selv om man flyr med sitt motorflysertifikat.
Den fulle forklaringen
Den nye sportsflyforskriften åpner for at innehavere av del-FCL-sertifikat – eksempelvis LAPL(A) for SEP eller PPL(A) (eller høyere) med klasserettighet SEP(land) – kan være fartøysjef på tilsvarende kategori mikrofly/sportsfly, se BSL D 4-8 § 4-4. Man trenger ikke et eget sportsflygebevis i tillegg, men noen vilkår må imidlertid være oppfylt:
- Flygeren må være tilknyttet sikkerhetssystemet, herunder gjennom medlemskap i klubb og sportsflyseksjonen.
- Flygeren må gjennomføre type- og modellutsjekk iht. Sportsflyhåndboken kapittel 4.8.
- Flygeren må ha gyldige rettigheter og oppfylle krav til nylig erfaring etter del-FCL-regelverket, se aktuelle punkter i FCL.140.A og FCL.740.A .(På nærmere vilkår kan flytid på mikrofly/sportsfly godskrives for å opprettholde kravene i del-FCL, se denne.)
- Flygeren må ha gyldig legeattest etter del-MED-regelverket.
- Flytimene med sportsfly skal føres i egnet logg og holdes adskilt fra flytimer med andre luftfartøy.
Det spiller ingen rolle hvilken EASA-stat som har utstedt del-FCL-sertifikatet.
Merk at det kan settes særlige begrensninger og vilkår i sikkerhetssystemet for bruk av del-FCL-sertifikater for mikrofly/sportsfly. Hittil er slike begrensninger ikke satt, men sikkerhetssystemets generelle bestemmelser må følges på vanlig måte.
Ingen krav til opplæring eller konvertering utover modellutsjekk
Dette betyr at FCL-sertifikatet er et fullgodt alternativ til sportsflygebeviset, og foruten punkt 4.8 i sikkerhetssystemet (modellutsjekk), er det ingen andre krav til opplæring eller konvertering.
Dette betyr at punkt 4.10 (kreditering) ikke er relevant for de som ønsker å fly mikro- og/eller sportsfly med gyldig motorflysertifikat. Kreditering er kun aktuelt for de som ønsker å utvide til sportsflygebevis, og da fungerer det akkurat som før.