Oppsummering av vårt høringssvar
For at videreutvikling av droner og ny luftmobilitet skal gi de fordeler teknologien åpner for, er det derfor avgjørende at Norge opprettholder et rullebanenettverk, samtidig som nettverket videreutvikles gjennom nyetableringer mv. Spesielt gjelder dette i urbane områder, der infrastruktur for allmenn luftfart er under sterkt press. Herunder er det av vesentlig betydning at arbeidet med å sikre en allmennflyplass i Oslo-området prioritere.
NLF foreslår at det gjennomføres en utredning eller at det alternativt opprettes en referansegruppe av interessenter og fageksperter som løpende kan komme med innspill til arbeidet.
NLF støtter at det legges til rette for droner og ny luftmobilitet, men det må imidlertid skje på en måte som er tilpasset eksisterende aktivitet i luftrommet og på bakken, og som gir god sikkerhet og luftromstilgang for alle berørte.
For å sikre optimal kapasitetsutnyttelse, bør organiseringen av luftrommet i hovedsak skje gjennom integrasjon – ikke segregering.
NLF støtter krav om elektronisk synlighet for alle luftromsbrukere – også utenfor U-space – forutsatt at pålagt synlighetsteknologi er tilpasset brukerne mv.
Harmoniseringsprinsippet må avbalanseres mot sondringsprinsippet, et opplagt eksempel er den nødvendige sondringen mellom organisert modellflyging innenfor klubbvirksomhet på den ene siden, og uorganisert flyging med ubemannede luftfartøy – typisk multikoptre – for hobbyformål og andre formål på den andre. Modellflygingen har foregått i en årrekke i organiserte former med tilhørende opplæring og prosedyrer, og den har ikke noe åpenbart nytt reguleringsbehov. Situasjonen er den motsatte for individuell og uorganisert bruk av multikoptre.
For NLF er det helt avgjørende at sondringsprinsippet hensyntas i den videre reguleringen av droner og ny luftmobilitet, slik at det ikke utvikles regelverk og systemer for de nye luftromsbrukerne som vil ramme konvensjonell modellflyging og allmennflyging med småfly mv. på en uheldig, unødvendig og/eller uforholdsmessig måte.
Du kan laste ned vårt fulle høringssvar nedenfor.