Oppsummering av vårt høringssvar
NLF støtter helhjertet at mulighetene som U-space gir, nyttiggjøres i Norge. Derfor støtter NLF at Luftfartstilsynet treffer nødvendige vedtak for det foreslåtte tiltaket.
NLF mener imidlertid at det burde etableres et «geografisk UAS-område, som er en del av luftrommet som letter, begrenser eller utelukker UAS-operasjoner for å håndtere risiko i forbindelse med sikkerhet, personvern, vern av personopplysninger, luftfartssikkerhet eller miljøet som følge av UAS-operasjoner».
NLF peker på klare prinsipielle betenkeligheter med at ulike deler av norsk luftrom «privatiseres» og administreres etter individuelle kommersielle behov. Det må her tas i betraktning at restriksjonsområder – i motsetning til mange av fareområdene som opprettes i Norge – innebærer tilnærmet absolutte flyforbud for allmennheten. En utvikling som går i retning av at luftrommet oppdeles i private fragmenter er ikke forenlig med hensyn til allmenn ferdselsrett, likebehandling og samfunnsnyttig luftfart.
NLF foreslår prinsipalt at det opprettes U-space-luftrom. Subsidiært foreslår NLF at enhver utvidelse av et eventuelt restriksjonsområde, det være seg i tid eller rom, erstattes med U-space-luftrom.
Du kan laste ned vårt fulle høringssvar nedenfor.