For å overholde sine forpliktelser under Montreal-protokollen med hensyn til beskyttelse av ozonlaget, vedtok EU en lovgivning som vil fase ut forbruket av ozonnedbrytende stoffer.
Denne lovgivningen er fastsatt i forordning (EU) 2024/590.
I forordning (EU) 2024/590 er ikke lovgivningen knyttet til luftdyktighet. Et brudd på forordning (EU) 2024/590 når det gjelder halon-brannslukkere på fly etter 31. desember 2025 vil ikke påvirke flyets luftdyktighet.
Det finnes heller ikke grunnlag i forordning (EU) 2018/1139 som ville pålegge medlemsstatene å sette et fly på bakken for manglende overholdelse av sluttdatoen som det refereres til i forordning (EU) 2024/590.
Det vil med andre ord ikke påvirke utstedelse av ARC fra NLF CAO om et luftfartøy fremdeles har håndholdt brannslukker som inneholder halon.
Regelverket retter seg hovedsakelig mot flyprodusenter, og sier at EASA ikke godkjenner nye typesertifikater som beskriver bruk av halonslukkere.
Men vi anbefaler alle som bytter sine brannslukkere om å benytte seg av halonfrie alternativer.