Grunnprinsippet i visuelle flygeregler (VFR) er “Se og bli sett”. Men i dag er ikke det alene lenger nok. Moderne luftrom er fylt med en blanding av tradisjonelle luftfartøy og ny droneaktivitet, og det menneskelige øyet klarer rett og slett ikke å oppdage alt – særlig ikke små, hurtiggående fartøy som heller ikke kan "se" deg.
Hvis vi ikke gjør noe målrettet nå, står fremtiden for vår frihet til å fly i fare.
Løsningen - elektronisk synlighet (iConspicuity)
"Se og bli sett" vil alltid være viktig, men dagens og morgendagens piloter trenger også digital støtte. Det er her elektronisk synlighet kommer inn: et system som gjør alle luftromsbrukere elektronisk synlige, og som dermed styrker situasjonsbevisstheten og øker sikkerheten betydelig.
Det skal på ingen måte erstatte det å se ut, men hjelpe deg til å vite hvor du skal se.
Under AERO 2025 lanserte EASA sin Conspicuity-erklæring, med mål om å fjerne barrierer for innføring av slike systemer. Det avgjørende punktet er at piloters elektroniske data ikke skal brukes til sanksjoner, men som et verktøy for sikkerhet og en rettferdig læringskultur (just culture).
Deklarasjonen kan du lese i sin helhet på lenken til høyre.
EASA's nye standard for elektronisk synlighet
EASA anerkjenner nå flere tekniske løsninger for å oppnå elektronisk synlighet (eConspicuity):
-
ADS-B (sertifisert) – gullstandarden i mange moderne luftfartøy
-
ADS-L (868 MHz, lisensfri) – for trafikkbevissthet på kort hold
-
ADS-L 4 Mobile (via mobilnett) – for opp- og nedlastning av trafikk-, vær- og flyinformasjon via LTE-nettverk.
Luftfartøy utstyrt med slike systemer er synlige på to måter:
-
Direkte i luften, for andre piloter som har mottaksutstyr om bord
-
Indirekte via bakkestasjoner som fanger opp signalene deres. Disse signalene kan deretter sendes til piloter via LTE / mobilnett
Mobilteknologi - allerede revolusjonerende
Selv om fullskala ADS-L 4 Mobile fortsatt er under utvikling, nyter piloter allerede godt av mobilbasert synlighet: SafeSky tilbyr blant annet opptil 80 % dekning opp til 5 000 fot AGL over hele Europa.
Teknologien har vist seg spesielt effektiv der risikoen for kollisjoner i luften er størst:
-
Under 2 000 fot
-
I nærheten av ukontrollerte flyplasser – særlig når piloten ikke kjenner plassens innflygingsprosedyre
-
Over turistområder og kystsoner
Med over 85 000 piloter som bruker SafeSky, og ytterligere 100 000 gjennom partnerapper som AirNavPro, EASYVFR, Gaggle, Flymaster, Syride og andre, har synligheten i luftrommet allerede gjort et stort sprang fremover.
Og snart, takket være satellittbasert LTE via LEO-nettverk for vanlige mobiltelefoner, vil selv avsidesliggende områder uten mobildekning bli tilkoblet. Løsninger som Starlink, OneWeb, Kuiper og IRIS² leder an, og LEO-basert mobiltilkobling vil snart bli en standardtjeneste i lufta – for alle piloter.
ADS-L-koalisjonen
På AERO 2025 klarte EASA også å samle nesten alle de største produsentene av enheter og programvare i en felles erklæring. De forpliktet seg alle til å støtte ADS-L og videreutviklingen av teknologien for å forbedre situasjonsbevissthet både i luften og på bakken.
Vær årvåken!
Husk at ingen systemer er perfekte. Noe trafikk forblir usynlig:
-
Mode S-transpondere utenfor rekkevidde til bakkestasjoner
-
Piloter eller droner som ikke sender sin posisjon
Derfor bør du fortsatt praktisere smart flyging:
-
Utstyr flyet ditt med ADS-B eller ADS-L
-
Bruk synlighetsapper som SafeSky
-
Involver passasjeren som et våkent, ekstra sett med øye
-
Lytt og kommuniser på radio aktivt
-
Oppmuntre andre piloter til å være synlige
-
Arbeid for flere bakkestasjoner, for eksempel på din flyplass
Denne saken er oversatt fra SafeSky, som en del av vårt samarbeid med SafeSky.