Luftsport / Nyheter / 2024 / Det løsner i luftromssaken for hangglidere, paraglidere og speedglidere
Foto: Miroslav Hoda
Foto: Miroslav Hoda

Det løsner i luftromssaken for hangglidere, paraglidere og speedglidere

Den 18. juli godkjente Luftfartstilsynet utkast til endringer i sikkerhetssystemet for HPS. Endringene legger til rette for flyging med hang-, para- og speedglidere uten transponder i de nye fareområdene for luftsport. Vedtaket inneholder noen nye vilkår som må ivaretas, men så snart dette er på plass, kan områdene tas i bruk.

Luftrom er en av NLFs aller viktigste saker, også under ferieavviklingen. Etter god dialog med Luftfartstilsynet gjennom hele sommeren, er det nå avklart at HPS-aktiviteter ikke omfattes av det alminnelige kravet i lufttrafikkreglene om å ha og bruke transponder i norsk kontrollert luftrom. For å sikre at flyging med hangglider og paraglider i fareområder opprettet i kontrollert luftrom likevel er trygt og kan tillates, stilles det en rekke andre krav relatert til bruk av fareområdene. Dette omfatter opplæring, prosedyrer, rapportering og sist – men ikke minst – bruk av elektronisk synlighet.

Det siste punktet er så enkelt som å installere og ta i bruk appen SafeSky.

Luftfartstilsynets vedtak inneholder noen nye vilkår. Blant annet må NLF gjennomføre en prøveflyging i de aktuelle områdene for å verifisere dekning av elektronisk synlighet over mobiltelefonnettet. Det vil også utarbeides opplæringsmateriell. Vi er med andre ord fortsatt ikke helt i mål, men målet er nå innenfor kort rekkevidde. Når alle brikkene er på plass, vil revidert sikkerhetssystem tas i bruk.

Luftfartstilsynets vedtak innebærer også at det kan inngås lokale avtaler mellom klubber og lokale enheter av lufttrafikktjenesten uten at det er opprettet fareområder. Hva gjelder eventuelt nye lokale avtaler, må disse sendes til NLF som inntar dem i sikkerhetssystemet og søker Luftfartstilsynet om godkjennelse.

Arbeidet med fullverdig løsning for seilflyging fortsetter.