Luftsport / Nyheter / 2024 / Luftfartstilsynet testet elektronisk synlighet under Luftsportsuka
2024-07-13 11_31_53-Movies & TV.png

Luftfartstilsynet testet elektronisk synlighet under Luftsportsuka

Som en del av Luftsportsuka, har Luftfartstilsynet gjort litt tester i forbindelse med elektronisk synlighet. Elektronisk synlighet er deling av posisjonsdata for fly via elektroniske hjelpemidler, og alternativer til tradisjonelle transpondere. Transpondere er som kjent sertifiserte, dyre, krever mye strøm, og er tunge. Det gjør de totalt uaktuelle for blant annet paraglidere.

Med appen SafeSky, eller trafikksendere og -mottakere som blant annet SkyEcho, Stratux, etc., kan man enkelt gjøre seg synlig og se andre til en lang rimeligere penge. Hensikten er ikke å slutte å se ut, men å få nok et hjelpemiddel for å heve flysikkerheten - og på sikt legge til rette for et mer fleksibelt luftrom.

«Det blir stadig flere brukere av luftrom. "Se og bli sett" alene er ikke lenger nok.»

- Luftfartstilsynet i webinar om elektronisk synlighet

Luftfartstilsynet Hans Edvard Sunde viser stolt frem en fungerende bakkestasjon til fagsjef for motor- og sportsfly, Ola Tau Hatlestad

Hovedelementet i testen under Luftsportsuka bestod i en såkalt bakkestasjon, en kombinert mottaker og sender. Bakkestasjonen tar i mot data fra alle kilder, inklusiv både ADS-B, FLARM og SafeSky. Den samler også inn data om luftrom og vær. Alt dette sender den så ut igjen via UAT (Universal Access Transceiver). Det er en slags GA-versjon av ADS-B, som sammen med ADS-L (lett-versjon av ADS-B) skal gjøre oss alle elektronisk synlige. På kjøpet får vi vær- og luftromsdata, akkurat slik de gjør i andre land utenfor Europa allerede.

Slik ser det ut

Testen var en suksess, og vi fikk både vær og trafikk enkelt opp i SkyDemon etter å ha koblet oss til en trafikkmottaker med UAT-mottaker. På bildene fra SkyDemon kan du se en grønn bakkestasjon, og en grønn prikk på Weather-fanen. Det betyr at vi mottar data. Vi fikk også vårt eget fly oppå oss selv, men det gikk over når vi la inn riktig callsign i mottakeren.

Når vi etter hvert får flere slike bakkestasjoner, vil man med hjelp av en enkel liten mottaker man kan bygge selv eller kjøpe relativt billig, kunne motta både trafikk-, vær- og luftromsdata - helt uten behov for mobildekning.

To skjermbilder fra SkyDemon på mobil

Du kan ta dette i bruk allerede nå

Du trenger ikke vente på at UAT-senderne skal installeres, du kan bli elektronisk synlig - og se andre - allerede i dag. Appen SafeSky kan enkelt brukes av alle, uavhengig av om du flyr med faste vinger og propell eller om du henger under en vinge i en paraglider.

SafeSky er helintegrert i enkelte navigasjonsapper også, som blant annet Air Navigation Pro og EasyVFR 4.

Vi anbefaler alle våre medlemmer å installere og ta i bruk SafeSky allerede i dag, sammen gjør vi det vi kan for å bidra til et tryggere luftrom.

Thomas Hytten tester trafikkdata i SkyDemon