Luftsport / Nyheter / 2025 / 20% av våre klubber er usynlige - er din klubb synlig?
20 prosent av våre klubber er usynlige.png

20% av våre klubber er usynlige - er din klubb synlig?

Visste du at kun 55% av våre klubber har egen nettside? Og at kun 21% av alle våre klubber har en oppdatert og levende nettside og tilstedeværelse i sosiale medier? I underkant av 20% av klubbene er helt eller delvis usynlige. Er din klubb synlig nok? Og er all informasjon i KlubbAdmin riktig? Vi jobber med flere tiltak for å gjøre jobben enklere for dere, men trenger også hjelp fra dere der ute.

Kommunikasjon og rekruttering er to ting klubbene ofte peker ut som viktige områder for NLF og sekretariatet. Og det er ikke uten grunn. Uten medlemmer, har vi heller ingen klubber. Og uten klubber, ingen forbund.

Men det er også i klubbene medlemmene er medlemmer. Det betyr at det er klubbene som må stå for rekrutteringen. NLF skal legge til rette så godt vi kan, og bidra med verktøy til verktøykassa. Allikevel er det til slutt klubben som må ta i mot de nye medlemmene.

Vi har forståelse for at det er mye jobb på de få som trår frem for å gjøre en innsats, og håper at vi fremover kan bidra med flere verktøy og ressurser som gjør denne jobben litt lettere. Og så håper vi at flere vil hjelpe til, slik at det ikke blir noen få enkeltpersoner som sitter igjen med alt arbeidet alene.

Hva vi tenker jobbe med fremover

Vi jobber med er malverk og guider for hvordan klubben enkelt, og billig, kan få på plass det som trengs for å bedre sin synlighet. Vi er fortsatt i idéfasen, men håper å komme i gang med dette i løpet av høsten.

Tidligere hadde en del klubber nettsider under nlf.no. Det kan være vi skal se på en løsning for dette på nytt, i en litt enklere variant enn det som var tidligere. Men det kan dekke behovet for de minste klubbene, uten at det går utover klubbkassa.

Selv om NLF hadde brukt millioner av kroner på rekruttering, stopper det opp hvis ikke klubbene er klare. Derfor ønsker vi å gjøre det vi kan for å legge til rette for klubbene våre.

Nå som vi har data, kan vi enklere prioritere, og se hvor vi må sette inn kreftene. Det skal også sies at det er flere av våre klubber som er skikkelig dyktige. De håper vi å kunne hente inspirasjon fra. Og vi håper også at de som er skikkelig dyktige på dette, vil dele sine tips med andre klubber i NLF Community.

Skal man ha sosiale medier, må det holdes oppdatert. Slik at det ikke ser ut som klubben er forlatt. Det finnes mange gode verktøy som gjør dette enklere i dag, og blant annet Metricool har en generøs gratispakke som er tilstrekkelig for de fleste klubbene våre. Med et slikt verktøy, kan enkelt flere samarbeide om klubbens sosiale medier.

Hjelp oss å hjelpe dere

Vi ønsker å løfte frem klubbene våre på alle måter vi klarer. Har dere en god historie som er verdt å dele, send den til oss! Vi kan ikke love at vi publiserer alt, men vi ønsker å fortelle så mye som mulig om hva klubbene våre driver med.

Det samme gjør fagbladene våre, Flynytt, Modellflyinformasjon, Fri Flukt og Fritt Fall. Så ikke nøl med å sende inn tips og innhold!

Skal dere ha et større arrangement? Inviter oss gjerne! Og husk å legge det på iSonen.

Hvorfor har vi gravd frem denne informasjonen?

Som et ledd i arbeidet med å bygge de beste verktøyene, har vi gjort en større jobb med å kartlegge hvor synlig alle klubbene våre er på nett. Både i form av egne nettsider, og i ulike sosiale medier.

Det er kun 21% av klubbene våre som har en oppdatert og aktiv tilstedeværelse både på egne nettsider og i sosiale medier. Dette er et delvis subjektivt tall, da det er vanskelig å bedømme hvor oppdatert en nettside er. Men, vi kan jo nevne noen gullkorn som "Sist oppdatert: 26. April 2007", og "Lyst til å bli Pilot? Enklere enn du tror. Vi lever tross alt i 2008.".

Flere av våre klubber har også utdatert eller feil informasjon registrert i KlubbAdmin. Det gjør at alt fra innmeldingsside til klubboversikt blir feil. Derfor oppfordrer vi alle til å ta en sjekk før ferien på at riktig informasjon om klubben er registrert, og at alle styremedlemmer har riktige roller.

Hvorfor er dette en utfordring?

Når et nytt medlem finner veien til luftsporten, er det til slutt klubben hen skal melde seg inn i. Når det er vanskelig å finne informasjon, kontaktinformasjon er utdatert og/eller det ser ut som klubben er død (siste innlegg var i 2017), da snur de ofte i døra.

Det er heller ikke helt heldig når ting som prislister fortsatt viser prisene fra 2015.

Så kan det være verdt å huske på at ikke alle er, eller ønsker å være, på Facebook. Derfor er det, også i 2025, fortsatt behov for en enkel nettside.

En litt teknisk oppfordring

Dersom klubben har en aktiv nettside, og publiserer nyheter, setter vi stor pris på om klubben aktiverer RSS. På den måten kan vi i administrasjonen enkelt få importert nyhetene inn i våre systemer. Det gjør at vi enklere kan få med oss hva som skjer i klubbene, og på sikt dele denne dataen videre - for eksempel med Flynytt, Modellflyinformasjon, Fri Flukt og Fritt Fall.

Skjermbilde fra sekretariatets internverktøy, slik får vi bedre oversikt over hva som skjer i klubbene

Litt statistikk

For den interesserte kan vi dele litt statistikk:

  • Klubber uten en eneste profil i sosiale medier: 24 (10%)
  • Klubber uten egen nettside: 111 (45%)
  • Klubber som kun har en lukket Facebookside (og ingen nettside): 16 (7%)
  • Klubber som er totalt usynlige: 21 (9%)

Klubber per platform

  • Facebook (side): 127 (52%)
  • Facebook (åpen gruppe): 99 (40%)
  • Facebook (lukket gruppe): 75 (30%)
  • Instagram: 61 (25%)
  • YouTube: 20 (8%)
  • Vimeo: 1 (<1%)
  • Bluesky: 1 (<1%)
  • TikTok: 4 (2%)
  • X: 10 (4%)

Merk at statistikken her kun sier noe om eksistens, ikke noe om hvor oppdatert det er. Alt for mange av disse kan dessverre ikke kalles noe annet enn veldig utdatert.