Forsvaret har søkt om et stort antall restriksjonsområder for UAS-operasjoner fordelt på 17 søknader, og Luftfartstilsynet har sendt på høring opprettelse av reserverte områder. NLF har stor forståelse for Forsvarets behov for trening med droner, men påpeker at tiltakene kan få store og til dels eksistensielle konsekvenser for allmennflyging og luftsport i Norge, inkludert tre riksanlegg for luftsport. Tiltakene kan også ha negative flysikkerhetsmessige konsekvenser og innebære ekspropriasjonsartede inngrep for eiere av landingsplasser og anlegg.
Eneste erfaringen vi har med reserverte områder fra før, er i høyere luftlag - også kjent som FUA-områder. Slike områder finnes i mange deler av landet og kan aktiveres av Forsvaret i samarbeid med flygekontrolltjenesten.
«Selv om de 17 søknadene har en klar begrunnelse, framstår de som mangelfullt utredet. Blant annet er ikke alle flyplassoperatører konsultert på forhånd» sier konstituert generalsekretær Jostein Tangen.
NLF hadde 23. oktober møte med Luftfartstilsynet og Forsvaret. Forsvaret viste i møtet stor vilje til å justere områdene for å minimere konsekvensene for luftsport.
Søknadene vil komme på ny høring etter at områdene er justert.

Utsnitt fra NLFs nyutviklede kartverktøy, som viser hvordan et av de foreslåtte områdene treffer vår aktivitet.
Vårt endelige høringssvar
Du kan lese vårt høringssvar i sin helhet på lenken nedenfor.
NLFs høringssvar tar utgangspunkt i:
- Allmenn ferdselsrett i luften
- Nødvendigheten av gode utredninger, og minimering av konsekvenser for andre luftsportsbrukere
- Nødvendigheten av et godt samarbeid mellom Forsvaret og andre luftromsbrukere.
- Juridiske problemstillinger knyttet til søknader og prosess
- Nødvendigheten av god informasjon til alle luftromsbrukere om den aktuelle statusen til luftrom
Hva skjer videre?
Vi forventer at nye områder, med vesentlig færre negative konsekvenser for luftsport, kommer på høring etter nyttår
NLF mottar gjerne innspill fra luftsportsmiljøene når justerte områder kommer på høring.