Kort oppsummering av de viktigste endringene for oss
- Usikker posisjon på bakken (SERA.3212)
Dersom du er usikker på posisjonen din under taksing, skal du umiddelbart si i fra til flygeleder - Special VFR (SERA.5005)
Presisering av krav til eksplisitt klarering for special VFR når sikt og/eller skyhøyde er under minima - Innhold i reiseplan (SERA.4005)
Du må nå angi i reiseplan (flightplan) dersom fartøyet har BRS (Ballistic Recovery System), altså redningsskjerm. - Prosedyre ved radiofeil (SERA.8035 og SERA.14083)
Ingen nevneverdige endringer for VFR. Det er innført en ekstra transponderkode, 7601, som skal benyttes ved radiofeil under IFR-flyging dersom intensjonen din er å fortsette VMC og lande på nærmeste flyplass. Det er også flere andre endringer for radiofeil under IFR. Les en kortfattet oversikt hos EASA.
Den fulle oversikten finner du på lenken til EASA.
Mange av endringene knytter seg til tilpasning av regelverket til ny teknologi, spesifikt innføringen av alternative energikilder og VTOL. "Fuel" er erstattet med "Fuel/Energy" veldig mange plasser, som gjør at det ser ut som det er endret mye mer enn det som faktisk er endret.