I tillegg til hangarer, har mange av våre klubber også klubbhus og andre anlegg som kan ta skade av de store snømengdene som er varslet nå.
Dessverre sier erfaring at takkollaps blir svært dyrt for klubben det gjelder. I tillegg risikerer man å stå uten materiell i lang tid.
I 2011 kollapset et hangartak i Førde, den gangen ble to av flyene i hangaren totalvrak.
Husk at forsikring på hangar ikke dekker skader på fly
Dersom et hangartak faktisk kollapser, blir som regel flyene i hangaren skadet. Normalt sett vil forsikringen for hangaren ikke dekke skader på fly og annet materiell i den prisklassen.
Har flyets forsikring dekning for skader som skjer inne i hangaren?
Følg værmeldingen nøye
Hold deg oppdatert på lokale værforhold. Vær spesielt oppmerksom på varsler om kraftig snøfall etterfulgt av temperaturstigning, da dette kan føre til at snøen blir tyngre og utgjør en større belastning på taket.
Er det i tillegg meldt mye vind, kan taket få en veldig skeiv belastning, som øker risikoen for kollaps.
Vurder vekten på taket
Snøens vekt varierer med type snø og fuktighetsinnhold. For eksempel kan 60 cm våt snø tilsvare en belastning på 250 kg per kvadratmeter. Les mer om dette her
Det er viktig å kjenne til takets bæreevne og sammenligne dette med estimert snølast for å avgjøre når det er nødvendig å måke.
Fire tips til måking
-
Måk snøen symmetrisk fra begge sider av taket for å unngå skjevbelastning som kan skade konstruksjonen. Les mer om dette fra SINTEF
-
Unngå å fjerne all snøen helt ned til takflaten. La det være igjen et lag på 10–20 cm for å beskytte takmaterialet mot skader. Les mer om dette fra Tek.no
-
Unngå å måke store mengder snø inntil veggene. Vekten kan skade bærende konstruksjoner.
-
Bruk nødvendig sikkerhetsutstyr som fallsikring, og sørg for at området rundt hangaren er avsperret for å beskytte forbipasserende.
Ved å følge disse rådene kan du redusere risikoen for hangarkollaps og sikre tryggheten for både personell og utstyr gjennom vintermånedene.
Deler av teksten er lånt fra Luftfartstilsynets Sikkerhetsbrev.