Den 5. mai 1909 ble det avholdt konstituerende generalforsamling i Norsk Luftseiladsforening. Møtet ble avholdt i Frimurerlogens lokaler i Oslo. På forhånd hadde det blitt sendt ut innbydelse undertegnet av 82 interesserte.
Drivkraften bak etableringen var flypioneren Einar Sem-Jacobsen. Professor Henrik Mohn ble valgt som foreningens første formann.
De tidlige bragder
Luftseiladsforeningen kjøpte i 1910 gassbalongen «Norge» som med det ble det første norskeide luftfartøy. Den første oppstigningen foregikk 20. februar 1910 fra Kontraskjæret i Oslo.
Luftseiladsforeningen tok initiativet til en landsinnsamling i 1912 for å skaffe «Midler til grunnleggelse av en luftflaate for forsvaret» og kjøpte inn flyet «Gange Rolf» til Hæren.
Luftseiladsforeningen sto som eier og operatør av luftskipet «Norge» som Roald Amundsen benyttet til å fly over Nordpolen i 1926.
Veien fra luftseiladsforeningen til luftsportforbundet
I 1928 ble Norsk Aero Klubb (NAK) stiftet, og i 1930 ble det enighet om å slå sammen NL og NAK. Norges luftsportsforbund (NLF) ble stiftet i 1971 som en paraplyorganisasjon for fallskjermhopping og seilflyging, som på det tidspunkt var godkjent som idretter og tatt opp i NIF. Hanggliding ble tatt opp i forbundet i 1980, og senere også paragliding.
Luftsportstinget vedtok i år 2000 å ta opp de fire siste luftsportsgrenene; ballongflyging, modellflyging, sportsflyging og motorflyging. På NLFs ting og NAKs representantskapsmøte i 2003 ble det besluttet å slå sammen de to forbundene under navnet Norges Luftsportsforbund / Norsk Aero Klubb. Luftsportstinget 2007 besluttet at navnet på forbundet skal være Norges luftsportforbund (NLF).
Og der er vi i dag, 116 år senere.