Luftsport / Nyheter / 2025 / NLF møtte Samferdselsdepartementet om småflyplassaken
Generalsekretær John Eirik Laupsa og statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp). Foto: NLF
Generalsekretær John Eirik Laupsa og statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp). Foto: NLF

NLF møtte Samferdselsdepartementet om småflyplassaken

Mandag 20. januar møtte NLFs representanter politisk ledelse og embetsverket i Samferdselsdepartementet. Det er fremdrift i den krevende saken, men snaue to år før Kjeller flyplass er planlagt nedlagt er det ingen løsning som ligger på bordet.

– Denne saken kan spores helt tilbake til da Fornebu ble nedlagt i 1998. Stortinget avsatte den gangen et høyt beløp til å bygge en ny småflyplass. Den flyplassen ble aldri bygget, og det er et 30 år gammelt løftebrudd som ikke går ut på dato, sier John Eirik Laupsa, generalsekretær i NLF.

I oktober vedtok et flertall i Lillestrøm kommunestyre at flyaktiviteten ved Kjeller flyplass skal avvikles etter over 100 års drift. Den politiske beslutningen kom etter flere års kamp for å legge til rette for fortsatt flyaktivitet etter at Forsvaret skal avslutte sin virksomhet ved flyplassen.

– Oslo-området trenger en flyplass for småflytrafikk. Å legge ned Kjeller flyplass er uansvarlig. Dette er Norges eldste flyplass, men det er også landets største småflyplass. Det er snakk om nesten 100 fly som ikke vil ha noe sted å lande. Så lenge det er fly i lufta fra Kjeller har vi ikke gitt opp å bevare flyplassen, sier Laupsa.

Laupsa minner om stortingsvedtaket fra 2021, som pålegger regjeringen å presentere en plan for småflytrafikken i Oslo-området og at, inntil en slik løsning er på plass, skal regjeringen bidra til at småflyvirksomheten kan fortsette ved Kjeller flyplass.

– Vårt inntrykk etter møte med Samferdselsdepartementet er positivt. Vi opplever at regjeringen og departementet har en grundig og god tilnærming til å finne en varig løsning på småflytrafikken i Oslo-området, forklarer Laupsa.

Det er allerede kjent at ordføreren i Lillestrøm, Kjartan Berland (H), har tatt initiativ til et møte med Forsvarsdepartementet og Samferdselsdepartementet for å diskutere flytting av flymiljøet etter at Forsvaret planlegger å trekke seg ut i 2026.

Peker på flere flyplasser: – Opplever at de tar utfordringene på alvor

I møtet hadde forbundet med seg fire hovedbudskap i saken om en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området.

  • Det bør legges til rette for å utnytte kapasiteten på de sentrumsnære flyplassene som allerede er bygget. Foruten Kjeller, er det Rygge og Gardermoen som i dag fremstår som de mest realistiske alternativene, som begge to er statlige flyplasser i nærheten av Oslo med ledig kapasitet og som allerede har småfly stasjonert hos seg.

  • Småflymiljøet trenger forutsigbarhet. Regjeringen har bestemt at Forsvaret flytter fra Kjeller mot slutten av 2026. Dersom sluttdatoen for utflytting skal utsettes ytterligere, er det viktig for flymiljøet å få en avklaring på dette så fort som mulig.

  • Basert på positive uttalelser fra politisk ledelse i Ringerike kommune og eier av Eggemoen flyplass, må departementet gjenoppta dialogen med Tronrud-familien om hvilken rolle flyplassen kan spille i en permanent løsning.

  • Jarlsberg og Rakkestad er viktige anlegg med høy kvalitet som er viktige for luftsporten, men som på reiseavstand fra hovedstaden dessverre ikke kan utgjøre en permanent løsning for småflyaktiviteten i Oslo-området.

Generalsekretær Laupsa sier at han oppfatter at statssekretæren er oppriktig innstilt på å finne en endelig løsning på flyplassituasjonen.

– Etter det politiske vedtaket i Lillestrøm kommune ga departementet uttrykk for at man har kommet et skritt videre i saken. Jeg opplever absolutt at de tar utfordringene vi står overfor på alvor og jobber grundig med problemstillingen, sier han.

Møtet med departementet dreide seg i hovedsak om småflyplassituasjonen i Oslo-området, men forbundet tok også opp konsekvensene for luftsporten på Torp og Jarlsberg som følge av sterke restriksjoner i tjenestetilbudet.