Slik gjør du
OBSREG finner du på https://app.nlf.no/ Innlogging er med idrettens ID.
Etter innlogging velger du den seksjonen du ønsker å skrive en observasjon under. Det er kun et titalls ballonger i Norge, så det er ikke opprerttet en egen rapportering for disse. Ballongførere må derfor velge "Motorflyseksjonen" og klubb "NLF". Dette er den enkleste måten å håndtere det på.
OBSREG for HPS er planlagt i løpet av første halvår 2025.
Det er tilstrekkelig at du skriver inn hva som skjedde i "Hva skjedde"-feltet, samt ballongens registrering i fartøy.
Koordinator vil hjelpe deg å vurdere om hendelsen er rapporteringspliktig etter regelverket eller ikke, og eventuelt fylle ut de pliktige feltene basert på informasjon du skriver i "Hva skjedde"-feltet om nødvendig.
En observasjon kan etter ferdig behandling enten publiseres åpent for NLFs medlemmer, i anonymisert form (navn og ballonginformasjon skjules) eller lukkes uten publisering. Koordinator vil også hjelpe deg å fjerne eventuell informasjon som kan være identifiserende. Det er et viktig prinsipp at systemet skal være trygt, og at den enkelte skal ha tillit til behandlingen.
Hvorfor skrive observasjon
Observasjoner skrives hovedsaklig for at vi skal lære. Det er en lavterskel erfaringsdeling, og på sikt en erfaringsdatabase.
Samtidig inngår innrapporterte hendelser i statistikkgrunnlaget, som benyttes i sikkerhetsarbeidet både i NLF, hos Luftfartstilsynet, hos NLT og internasjonalt.
Vi har også eksempler fra andre seksjoner på at observasjoner blant annet har ført til forbedringer i operative prosedyrer og skoleprogram.
Dine rettigheter og plikter
Det er kun du som observatør og NLF sine koordinatorer som har tilgang til den fulle versjonen av din observasjon. Koordinatorene har taushetsplikt, og har hverken lov til å dele eller på noe annen måte bruke den informasjonen du deler i OBSREG utenfor systemet.
Det er verdt å huske på at en del hendelser er rapporteringspliktig, det betyr at du plikter å sende rapport om hendelsen til din nasjonale myndighet. Det kan du gjøre selv, eller du kan gjøre det gjennom OBSREG. Gjennom OBSREG blir alt utenom luftfartøyets kjennetegn anonymisert.
Regelverket for rapportering, og det å vite når man faktisk må rapportere eller ikke, kan være komplisert. Derfor vil det for mange være nyttig å få hjelp til dette gjennom OBSREG.
For observasjoner som sendes videre til Luftfartstilsynet/NLT gjennom den felleseuropeiske rapporteringsdatabasen, er du også beskyttet av det europeiske regelverket og en sterk rettferdighetskultur.
Informasjonen som Luftfartstilsynet får i rapportene, er taushetsbelagt. Det er med på å sikre en høyest mulig rapporteringsgrad, men beskyttelsesreglene strekker seg ut over Luftfartstilsynets taushetsplikt. De omfatter også forbud mot sanksjoner fra arbeidsgivers side. Rapporteringen kan heller ikke brukes som bevismateriale i en straffesak mot den som har gitt opplysningene. Sammenlignet med andre sektorer er rapporteringssystemet i luftfarten derfor unikt. Vi straffer ikke dem som gjør feil, men lærer av feilene. Men vi er like fullt avhengige av at den enkelte person og organisasjon har tillit til oss som myndighet og er villig til å rapportere om hendelser, slik at vi skal kunne ha oversikt og følge med på sikkerhetstilstanden i norsk luftfart.
- Luftfartstilsynet om beskyttelsesregler og rettferdighetskultur