Du som fartøysjef er ansvarlig for å bruke riktig radiokanal
Alle må aktivt sjekke gjeldende radiokanal før flyging. Det vil være endringer på flere plasser, og gamle 25 kHz-frekvenser vil ikke lenger være gyldige. Bruk AIP, NOTAM og lokale publikasjoner. Husk at flykart kan vise feil frekvens i en overgangsperiode.
Har du en frekvens som slutter på 00, 25, 50 eller 75 - så er den ikke gyldig etter 1. januar 2026 (med unntak av 121,500).
Oppdater gjerne din TEM-brief. Det er ikke usannsynlig at enkelte andre luftromsbrukere ikke har fått med seg overgangen. Dette er spesielt viktig i ikke-kontrollert luftrom.
Landingsplasser som ikke inngår i AIP må selv kunngjøre sin nye radiokanal
Landingsplasser med minimum konsesjon (i ikke-kontrollert luftrom) har selv ansvar for å informere om når de går over til 8,33 kHz og hvilken ny kanal som gjelder. Fristen for gjennomført bytte er 1. januar 2026, men har du fått tildelt ny radiokanal kan denne tas i bruk før.
Du må som minimum melde endring til:
- Navigasjonsapper: SkyDemon, EasyVFR, Air Navigation Pro og ForeFlight
- Eventuelle PPR-tjenester som MyPPR
- Egne nettsider for flyplassen
- Lokale håndbøker og prosedyrer
Hvis din landingsplass i dag bruker 123,5 og du ikke skal ha ny egen kanal, må du kunngjøre endring til 123,065.
Tidligere NAK-frekvens (123,500 MHz) endres automatisk
Landingsplasser som i dag bruker NAK-frekvensen 123,500 MHz, og som ikke søker om ny radiokanal vil automatisk bli tildelt 123,065 MHz fra 1. januar 2026. Ønsker en landingsplass en annen frekvens, må det sendes inn søknad i tråd med AIC N 14/25 4 sep.