Sesongens største happening for meg som konkurransepilot skulle være VM i Ager, Spania.
Ager ligger nord i Spania, ca 2 timers kjøretur fra Barcelona.
Var også her på prøve VM i fjor og gjorde det bra med en 7. plass sammenlagt, så målet var å klare en topp 10 plassering under selve VM.
Jeg reiste ned i god tid før VM med stopp i Østerrike underveis for å varme opp i Alpene og for å møte Gerolf Heinrich som er designer for Moyes. Fløy noen dager sammen med Gerolf og Jonny Durand fra Australia og fikk fintunet vingen. Min konkurransesesong før VM hadde vært en katastrofe med flere planlagte konkurranser i Europa som ble avlyst, og når også NM i Vågå ble tatt av vinden så var ikke opplading til VM helt på topp.
Ager ble i år som i fjor varmt og tørt. Heldigvis var temperaturen noe mer behagelig i år sammenlignet med året før. Jeg var under hele VM med det Australske laget. På lag-briefinger og på radio under flyging. Dette var greit siden jeg var eneste nordmann på VM.
115 piloter stilte med store forventninger. Det skulle vise seg at været de første dagene ble så som så men det ble satt noen ok oppgaver på mellom 80-120 km. Det ble flydd til sammen 6 oppgaver av 10. Siste dagen av VM ble det endelig en fin oppgave på 156 km. Selv fikk jeg kun flydd de 4 første omgangene siden jeg hadde et lite uhell der jeg skadet låret og skulderen under en utelanding på dag 4.
VM i år ble dessverre preget av en del unødvendige ulykker. Det var flere alvorlige ulykker der den ene ble fatal. Det var etter min mening ikke forholdene eller oppgave setting som var feil. Det kunne virke som flere var villige til å ta for store risikoer og det er aldri bra.
Konkurransedager
Dag 1
VM’s første dag ble en oppgave på 81 km. Fløy ok men ventet litt for lenge før final glide. 95 i mål med meg på en 37. plass, ikke helt fornøyd men poengmessig ble det ok med 800 p og fremdeles med i toppen da det var liten tid som skilte de 60 første i mål.
Dag 2
Det ble satt en oppgave på 105 km. Grei flyging der jeg følte at jeg hang ok med de beste. Et par små feil underveis gjorde at jeg kom litt for sent i mål i forhold til de første. Ble en 28. plass denne dagen og klatret også opp til 28 sammenlagt.
Dag 3
Oppgave på 116 km. Ble en vanskelig dag med en del mer vind en de andre dagene. Fløy i mål, men dagen ble stoppet grunnet redningshelikopter som opererte i vårt flyområde. Stephen Penfold fra England krasjet i fjellveggen ikke så veldig langt fra mål og det var også et helikopter i området grunnet en skogbrann. Tiden i mål ble flyttet tilbake 30 minutter og førte til at jeg ble 1 minutt for sen til å få målgang. En katastrofe for min poengsum og jeg raste ned på sammenlagtlisten og var nå tilbake på 33. plass.
Dagen ble ekstra trist da vi fikk høre om Stephen’s alvorlige ulykke. Skadene han fikk skulle senere vise seg å bli fatal.
Dag 4 og 5
Avlyst PGA mye vind og nedbør.
Dag 6
Oppgave på 92 km. Det var dagen for å reise kjærringa etter at jeg følte det var litt urettferdig at jeg ikke fikk tidspoeng og målgang i forrige omgang.
Fløy nok litt for aggressivt og var for utålmodig i dårlig løft. Havnet lavt i vanskelig terreng etter 50 km og måtte til slutt lande. Landinga gikk ikke som planlagt, litt medvind og løft over landinga gjorde at jeg måtte fly noen meter over en grøft og inn på en kornåker der jeg stallet ut litt for sent og bøyla tok litt tak i kornet. Bøyla bakover og nesa på vingen går da i bakken. Farten er ikke stor og krasjen er ikke sørlig hard men jeg pendler uansett fremover og slår låret på baksiden av bottombaren. Skulderen treffer bakken. Dette resulterer i en seriøs lårhøne og brist i kragebeinet. Håpet at jeg skulle komme meg til neste omgang men måtte kaste inn håndkle. Det var ikke plass til låret i selen og smerten i kragebeinet/skulderen ble bare verre og verre. VM var over for min del.
Dag 7
Avlyst PGA dårlig vær.
Dag 8
Oppgave på 116 km, nå ble jeg hentesjåfør for resten av dagene. Håpet vel innerst inne på at kroppen skulle komme seg slik at jeg fikk flydd noen flere omganger selv om sammenlagt resultatet ville bli dårlig. Ville tatt det som trening og bare ha det gøy. Scott Barrett fra Australia vinner dagen og resten av team Australia gjorde det også bra.
Dag 9 og 10
Avlyst PGA dårlig vær.
Dag 11
Oppgave på 156 km, endelig en mer normal Ager dag. Dette er en oppgave vi også fløy under prøve VM. Spennende å følge med på live tracking. Australia som team gjør det veldig bra og kommer til slutt på andre plass for nasjoner sammenlagt.
Individuelle resultater
- Petr Benes (CZE)
- Marco Laurenzi (ITA)
- Peter Neuenschwander (SUI)
- Grant Crossingham (GBR)
- Ujhelyi Balazs (HUN)
Resultat for nasjoner
- Italia
- Australia
- Storbritannia
- Tsjekkia
- Sveits