I den nye løsningen har vi valgt å fokusere på tilgjengeliggjøring av innholdet, for både medlemmer og potensielle nye medlemmer. Dette inkluderer også PDF-utgaver av alle de gamle Modellflyinformasjon.
Integrasjoner er viktig
Innhold må ut dit medlemmene våre er, derfor har vi blant annet integrert Luftsportkalenderen direkte i Modellfly.no. Slik at alle besøkende raskt ser de kommende arrangementene på tvers av modellflyseksjonen. Dette er selvfølgelig noe alle våre klubber kan gjøre på sine egne nettsider også.

Forsiden på Modellfly.no med kommende modellflyarrangementer
Veien til ferdig produkt og valgene vi tok underveis
Det har blitt brukt ulike løsninger tidligere for lignende behov i NLF, blant annet Wordpress, Joomla!, Labrador CMS og Drupal. Men felles for alle disse er at de enten krever mye tid i oppsett og vedlikehold eller koster masse penger. Et par av de er også blant de mest utsatte applikasjonene for automatiserte digitale angrep.
Derfor så vi oss om etter en helt annen løsing, innenfor vårt budsjett. Etter litt leting, var det ett alternativ som pekte seg ut - norske Sanity. Og når det i tillegg hadde en veldig generøs gratiskvote for ikke-kommersielle aktører, som vi er, var valget enkelt.
Dette blir bra!
Etter en rask proof of concept, ble det raskt klart at dette var veien å gå. Prosessen skapte både entusiasme og ny glød på kontoret.
Videre valgte vi å bygge selve magasinsiden i React med Next.js og hosting (også her gratis) på Cloudflare Workers.
![]()
Et tidlig utkast til forside
Løst med eksisterende ressurser og lavkosttjenester
Vi har løst både utvikling og drift internt, men har her valgt en platform som en av våre eksisterende leverandører, Ravn, har god kompetanse på. Den kompetansen kjøpte vi inn litt av for å få hjelp til å forbedre design og brukervennlighet før lansering.
Underveis dukket det også opp muligheten til å kjøpe domenet modellfly.no for fem tusenlapper, som vi selvfølgelig gjorde.
Til søk har vi benyttet Algolia, en kjent og mye brukt søketjeneste. Også denne har vi fått en meget generøs gratiskvote på, siden vi er ikke-kommersielle. Dette er et triks klubbene våre med stor fordel kan benytte også, veldig mange tjenester har reduserte priser for ikke-kommersielle aktører.
Langt under budsjett
Totalt har utviklingen av hele løsningen kostet oss under kr 70 000,- En stor del av dette er scanning av gamle blader, som utgjør over halvparten av totalkostnaden. Dette er langt under budsjett. Totalsummen for hele Modellfly.no utgjør ikke mer enn halvparten av kostnadene til trykk, distribusjon og grafisk produksjon av det siste fysiske bladet.
For besøksstatistikk har vi på forbundsnivå kjøpt inn den europeiske Plausible Analytics, som har høyt fokus på personvern og sikkerhet.
De årlige driftsutgiftene utgjør tilnærmet ingenting.

Besøkende siste 28 dager
Veien videre
Vi har allerede samlet nyttig feedback, som vi bruker i videreutviklingen av Modellfly.no. Et av målene for neste år er å få på plass søk i innhold for de gamle papirbladene.
Til neste år er planen at også Flynytt.no skal flyttes over på tilsvarende løsning. Dette effektiviserer driften, samler kompetanse i forbundet, senker kostnadene, øker driftssikkerheten, og sørger for at flere har kompetanse om de løsningene vi benytter.
Ved å benytte like løsninger til like problem på tvers av seksjonene våre, leverer vi et bedre produkt til medlemmene våre, til en lavere kostnad og med høyere driftssikkerhet. Dette er et viktig prinsipp i mye av arbeidet vi gjør for tiden.

Redaktørstudioet