NLF / Sportsfly / Rotax vedlikehold
Roger Holm

Rotax vedlikehold

Rotax manualer

Se på følgende manualer og informasjonm, ikke detaljert gjennomgang, men gjør deg kjent med dem. 

- Service Bulletins

- Rotax Maintenance Manual (Line) 05-20-00

- Rotax Operators Manual 3.2 - 4.7

Disse manualene finnes på følgende side ved å søke opp riktig produkt: https://www.flyrotax.com/services/technical-documentation.html

Ved standard vedlikehold, f.eks 100 timers overhaling, skal du alltid sjekke Service Bulletins og ta fram Maintenance Manual (Line). Ved periodiske kontroller skal du også sjekke vekten på flottørene, eller generelt at de flyter i riktig høyde. Det viser seg at de ikke tåler dagens bensin med innblandet etanol, og det er vanskelig å finne en type som holder vekten i lengre tid. Mer info i denne lenken.

'Vi forutsetter at du bruker blyfri bensin, og da er det skifte av tennplugger ved 400 timers intervaller. Sylinder lekkasjetesten utføres ved 200 timers intervaller.

Når du starter opp skal du sjekke at begge tenningssystemene fungerer, og da anbefales at denne testen utføres med et turtall på 4000 o/min.

Oljetemperaturen under drift skal ikke være for høy eller lav, med ligge i området 90 til 110 grader celcius. Er den utenfor dette området på cruise må du sjekke hva som kan være årsaken og korrigere dette.

Det er også viktig at du sjekker bensinpumpen, at det er anbefalt versjon, og at forgassermanifild-muffe og alle gummislanger er i orden uten sprekker. De skal byttes ved antall timer eller alder, og dette finner du i den riktige manualen.