Dette er en oppsummering av presentasjonen som ble kjørt under HPS sitt fagmøte etter Luftsportstinget 2025.
Veien videre
- Fullt trykk på Forbord-problematikken.
- Fullt trykk på bistand i Torp- og Jarlsberg-saken.
- Ledermøte mellom Samferdselsdepartementet, Luftfartstilsynet Avinor og NLF i mai 2025: Luftrom er hovedtema.
- Forsvaret trenger betydelige treningsområder – høring er nært forestående. NLF frykter konsekvenser for Østre Æra og/eller Starmoen, men det foreligger ikke data ennå.
- Kommer Sogn TMA? Ingen høring så langt.
- NLF vil introdusere den tyske strategien for luftromsorganisering for norske myndigheter.
Luftromsutfordringer
Vi står ovenfor flere utfordringer, blant annet:
- Økt droneaktivitet og økt militær luftfartsaktivitet (flere luftromsbrukere).
- Militær luftfart vil ha luftrommet «for seg selv» (‘Nasjonal sikkerhet’ som trumfkort).
- Droneoperatører vil enten ha egne områder eller fly i blinde.
- Regjeringens luftromsstrategi (2021) prioriterte luftsport nest lavest, til tross for meget tydelige innspill, samt dialogmøte mellom NLF og Samferdselsdepartementet i forkant.
- Luftsportens behov blir ikke prioritert.
- Avinor Flysikring er blitt mer kostnadsorientert, det samme gjelder andre aktører vi må forholde oss til.
Våre tiltak og resultater av disse
Luftromsforskrift
- NLF var sentral bidragsyter til ny luftromsforskrift med dedikert plass i referansegruppen og med omfattende innspill forut for, under og etter høringen
- Ny luftromsforskrift trådte i kraft 1. januar 2022 og har i hovedsak gitt alle regulatoriske verktøy vi har bedt om
- Prinsippet om minste inngreps prinsipp i relasjon til allmenn ferdselsrett er knesatt i forskriften.
- Dette har ledet til opphevelse av restriksjonsområder i Grenland og Finnmark og redusert omfanget av andre restriksjoner.
- Men noen av verktøyene er foreløpig ikke tatt i bruk. (Dynamisk rekonfigurerbart luftrom, U-space, avtalebasert luftrom etter § 11 mv.)
- Visse forsinkelser kan tilskrives forsinket innfasing av nytt ATM-system hos Avinor Flysikring AS.
Stortingsmelding of luftmobilitet
- NLFs skriftlige høringsinnspill: Integrert luftrom, elektronisk synlighet og behov for bevaring av rullebaner.
- NLF deltok på høringsmøte i januar 2025.
- Stortingsmelding avgitt 28. mars 2025.
- Våre siere:
- Luftromstilgang skal baseres på integrasjon.
- Elektronisk synlighet prioriteres.
- Tjenester for ubemannet trafikk skal ikke belaste bemannet trafikk økonomisk.
- EØS- og ICAO-regler skal ligge til grunn.
- Tap: Prioriteringen skiller ikke mellom ubemannet og bemannet trafikk trafikk – i strid med siste seier ovenfor.
Luftsportsområder og fareområder
- Intens prosess om etablering av fareområder til erstatning for luftsportsområder i perioden 2022–2025.
- Svært krevende runder knyttet til søknader, rettslige rammer mv.
- Høsten 2023: Vedtak om opprettelse av 33 fareområder for luftsport i kontrollert luftrom – men krever transponder, til tross for adgang til fritak etter SERA.
- 18. juli 2024: Vedtak om godkjenning av revidert sikkerhetssystem som åpner for bruk av fareområder for HPS uten transponder.
- 3. april 2025: Forenklet avtalemal for HPS-utøveres bruk av fareområder uten transponder godkjent av Luftfartstilsynet og Avinor Flysikring.
- Neste steg: Godkjenning av justert HPS-system – samt kurs for HPS-utøvere.
- Forenklet avtalemål åpner for forenklinger også for seilflygernes bruk av fareområder.
- Forbord, Bodø, Tromsø og Andøya: Det må søkes om reservert luftrom til ikke-eksklusiv bruk (TRA) så snart Luftfartstilsynet åpner for det. (Fareområder krever for stor separasjon.)
- Den forenklede avtalemalen er utviklet med henblikk på at den enkelt skal kunne tilpasses TRA.
- Tidsskjema: Kritisk!
Radio- og transponderpåbudsoner
- Oppnådd fritak fra kravet til å ha og bruke radio og transponder til fordel for HPS i Oslo og Kjeller RMZ/TMZ.
- Oppnådd fritak fra kravet til å ha og bruke transponder til fordel for ballong i Oslo og Kjeller TMZ.
Torp kontrollsone
- Sandefjord lufthavn vil øke sitt overskudd og har nedbemannet tårnet.
- Nedbemanningen ble varslet bare dager før iverksettelse.
- Reduksjonen i tjenesteytelse er etter NLFs vurdering rettsstridig.
- Virkning: Sandefjord flyklubbs aktivitet er redusert med 80 prosent.
- For Jarlsberg truer restriksjonene luftsportsanleggets eksistens.
NLFs tiltak
- Juridiske analyser, brev og møter med Sandefjord lufthavn.
- Brev, dialog om konsesjonsrett og to møter med Samferdselsdepartementet.
- Arbeidsmøte med Luftfartstilsynet etterfulgt av anmodning om akuttiltak.
- Møte med vertskommune og fylkeskommune.
- Kommende møte med medlem av Stortingets transportkomité.
I tillegg har Jarlsberg Luftsportsenter (JLS) stevnet Sandefjord Lufthavn ved Vestfold tingrett. Fikk langt på vei medhold i nabo- og luftrettslige vurderinger, men sikringsgrunn var ikke tilstrekkelig dokumentert. Anke vurderes.