Luftsport / Nyheter / 2025 / Luftromsituasjonen 2025 - Hva har vi gjort siden sist?
Paraglider over Forbordfjellet ved Stjørdal, foto: Lars Gjelten
Paraglider over Forbordfjellet ved Stjørdal, foto: Lars Gjelten

Luftromsituasjonen 2025 - Hva har vi gjort siden sist?

Det begynner å bli en stund siden forrige oppdatering om luftrom, og vi ønsker derfor å informere litt om hvilke utfordringer vi har, hvor vi står nå og hva vi har gjort siden sist. Tilgang til luftrom er en av våre viktigste saker, og har høyeste prioritet hos administrasjonen. En god nyhet i dette arbeidet er at vi 3. april fikk godkjent en forenklet avtalemal for HPS-utøveres bruk av fareområder uten transponder.

Dette er en oppsummering av presentasjonen som ble kjørt under HPS sitt fagmøte etter Luftsportstinget 2025.

Veien videre

  • Fullt trykk på Forbord-problematikken.
  • Fullt trykk på bistand i Torp- og Jarlsberg-saken.
  • Ledermøte mellom Samferdselsdepartementet, Luftfartstilsynet Avinor og NLF i mai 2025: Luftrom er hovedtema.
  • Forsvaret trenger betydelige treningsområder – høring er nært forestående. NLF frykter konsekvenser for Østre Æra og/eller Starmoen, men det foreligger ikke data ennå.
  • Kommer Sogn TMA? Ingen høring så langt.
  • NLF vil introdusere den tyske strategien for luftromsorganisering for norske myndigheter.

Luftromsutfordringer

Vi står ovenfor flere utfordringer, blant annet:

  • Økt droneaktivitet og økt militær luftfartsaktivitet (flere luftromsbrukere).
  • Militær luftfart vil ha luftrommet «for seg selv» (‘Nasjonal sikkerhet’ som trumfkort).
  • Droneoperatører vil enten ha egne områder eller fly i blinde.
  • Regjeringens luftromsstrategi (2021) prioriterte luftsport nest lavest, til tross for meget tydelige innspill, samt dialogmøte mellom NLF og Samferdselsdepartementet i forkant.
  • Luftsportens behov blir ikke prioritert.
  • Avinor Flysikring er blitt mer kostnadsorientert, det samme gjelder andre aktører vi må forholde oss til.

Våre tiltak og resultater av disse

Luftromsforskrift

  • NLF var sentral bidragsyter til ny luftromsforskrift med dedikert plass i referansegruppen og med omfattende innspill forut for, under og etter høringen
  • Ny luftromsforskrift trådte i kraft 1. januar 2022 og har i hovedsak gitt alle regulatoriske verktøy vi har bedt om
  • Prinsippet om minste inngreps prinsipp i relasjon til allmenn ferdselsrett er knesatt i forskriften.
  • Dette har ledet til opphevelse av restriksjonsområder i Grenland og Finnmark og redusert omfanget av andre restriksjoner.
  • Men noen av verktøyene er foreløpig ikke tatt i bruk. (Dynamisk rekonfigurerbart luftrom, U-space, avtalebasert luftrom etter § 11 mv.)
  • Visse forsinkelser kan tilskrives forsinket innfasing av nytt ATM-system hos Avinor Flysikring AS.

Stortingsmelding of luftmobilitet

  • NLFs skriftlige høringsinnspill: Integrert luftrom, elektronisk synlighet og behov for bevaring av rullebaner.
  • NLF deltok på høringsmøte i januar 2025.
  • Stortingsmelding avgitt 28. mars 2025.
  • Våre siere: 
    • Luftromstilgang skal baseres på integrasjon.
    • Elektronisk synlighet prioriteres.
    • Tjenester for ubemannet trafikk skal ikke belaste bemannet trafikk økonomisk.
    • EØS- og ICAO-regler skal ligge til grunn.
  • Tap: Prioriteringen skiller ikke mellom ubemannet og bemannet trafikk trafikk – i strid med siste seier ovenfor.

Luftsportsområder og fareområder

  • Intens prosess om etablering av fareområder til erstatning for luftsportsområder i perioden 2022–2025.
  • Svært krevende runder knyttet til søknader, rettslige rammer mv.
  • Høsten 2023: Vedtak om opprettelse av 33 fareområder for luftsport i kontrollert luftrom – men krever transponder, til tross for adgang til fritak etter SERA.
  • 18. juli 2024: Vedtak om godkjenning av revidert sikkerhetssystem som åpner for bruk av fareområder for HPS uten transponder.
  • 3. april 2025: Forenklet avtalemal for HPS-utøveres bruk av fareområder uten transponder godkjent av Luftfartstilsynet og Avinor Flysikring.
  • Neste steg: Godkjenning av justert HPS-system – samt kurs for HPS-utøvere.
  • Forenklet avtalemål åpner for forenklinger også for seilflygernes bruk av fareområder.
  • Forbord, Bodø, Tromsø og Andøya: Det må søkes om reservert luftrom til ikke-eksklusiv bruk (TRA) så snart Luftfartstilsynet åpner for det. (Fareområder krever for stor separasjon.)
  • Den forenklede avtalemalen er utviklet med henblikk på at den enkelt skal kunne tilpasses TRA.
  • Tidsskjema: Kritisk!

Radio- og transponderpåbudsoner

  • Oppnådd fritak fra kravet til å ha og bruke radio og transponder til fordel for HPS i Oslo og Kjeller RMZ/TMZ.
  • Oppnådd fritak fra kravet til å ha og bruke transponder til fordel for ballong i Oslo og Kjeller TMZ.

Torp kontrollsone

  • Sandefjord lufthavn vil øke sitt overskudd og har nedbemannet tårnet.
  • Nedbemanningen ble varslet bare dager før iverksettelse.
  • Reduksjonen i tjenesteytelse er etter NLFs vurdering rettsstridig.
  • Virkning: Sandefjord flyklubbs aktivitet er redusert med 80 prosent.
  • For Jarlsberg truer restriksjonene luftsportsanleggets eksistens.

NLFs tiltak

  • Juridiske analyser, brev og møter med Sandefjord lufthavn.
  • Brev, dialog om konsesjonsrett og to møter med Samferdselsdepartementet.
  • Arbeidsmøte med Luftfartstilsynet etterfulgt av anmodning om akuttiltak.
  • Møte med vertskommune og fylkeskommune.
  • Kommende møte med medlem av Stortingets transportkomité.

I tillegg har Jarlsberg Luftsportsenter (JLS) stevnet Sandefjord Lufthavn ved Vestfold tingrett. Fikk langt på vei medhold i nabo- og luftrettslige vurderinger, men sikringsgrunn var ikke tilstrekkelig dokumentert. Anke vurderes.