Luftsport / Nyheter / 2024 / Har du husket å sjekke om du har gyldige rettigheter?
sjekkdinerettigheter.jpg

Har du husket å sjekke om du har gyldige rettigheter?

Uansett hvilke(n) av våre aktiviteter du driver med, har de alle til felles at du må ha gyldig kompetansebevis/sertifikat/rettigheter for å kunne drive med aktiviteten. Noen av disse er utstedt av oss, andre er utstedt av en av myndighetene våre (NLT og LT). Felles for alle er at de har et eller flere krav til gyldighet. Ta deg et par minutter i dag til å sjekke at dine rettigheter fortsatt er gyldige.

Er du usikker på hvilke krav du må oppfylle? Finn din seksjon nedenfor, og se hvordan du kan bekrefte at du oppfyller de grunnleggende kravene.

Oversikten nedenfor er ikke uttømmende, og det finnes tillegskrav for ting som instruksjon, akrobatikk, display, etc. Så pass på å verifisere alle aktivitetskrav og utøpsdatoer som er relevant for deg.

Det er ofte mange datoer og krav å forholde seg til, så en digital loggbok er absolutt å anbefale. Aller helst en hvor du kan legge inn påminnelse på utløpsdatoer, og automatisk verifisere krav til kontinuerlig erfaring.

Først av alt, så må du ha gyldig kompetanse registrert, sjekk Min idrett. Her er det viktig at du også sjekker at den ikke er utgått.

Felles for alle som skal fly sportsfly, enten som elev eller fartøysjef, er kravet til gyldig medlemsskap i en klubb tilknyttet sportsflyseksjonen.

Se de fulle kravene i SFHB.

MERK: rettighet på nivå to (rorstyring, vekskift eller gyroplan) og passasjerutsjekk utstedes nå normalt med utløpsdato i 2099 eller 2100, og har i praksis ingen utløp. Men gamle kompetansebevis har utløpsdato, og er denne passert, har du ikke lenger gyldig rettighet!

For elever

Du må ha gyldig elevbevis (unntak for de første tre timene).

Før du flyr solo må du også ha gyldig legeattest og soloflygebevis.

For fartøysjefer (kompetansebevis for sportsflyger)

Du må ha gyldig legeattest eller LAPL/klasse 2/klasse 1 medical, som er registrert som en kompetanse og synlig på Min idrett. Les viktig informasjon om innsending her.

Du må ha gyldig rettighet for den kategorien du flyr. I tillegg må du tilfredsstille kravene under (som skal være dokumentert i loggboka):

Innehaver av sportsflygebevis skal bare utøve rettighetene knyttet til dette når innehaveren de siste 24 måneder har

  1. minimum 12 timer flygetid som fartøysjef på luftfartøy som benyttes til sportsflyging og
  2. gjennomført minst 12 selvstendige avganger og landinger, og
  3. gjennomført oppfriskningstrening med instruktør etter  veiledningsmateriell utgitt av sportsflyseksjonen, og
  4. deltatt på klubbens flytryggingsmøte.

Skal du medbringe passasjerer, må du ha gyldig passasjerutsjekkrettighet og ha gjennomført minst  3 selvstendige avganger og landinger siste 90 dager.

Dersom du skal operere flyradio må du også ha gyldig flytelefonirettighet og språkprøve som ikke er utløpt. Enten i form av selvstendig (eller integrert) flytelefonistsertifikat utstedt av en kompetent myndighet (som Luftfartstilsynet), eller flytelefonibevis utstedt av NLF.

For fartøysjefer (PPL/LAPL)

Du må ha gyldig sertifikat og relevant rettighet (se "Motorfly"), samt gyldig modellutsjekk.

For instruktører

Du må ha gyldig relevant rettighet, og oppfylle timekravene i SFHB 4.9.7.

Du må ha gyldig legeattest før du flyr som soloelev eller som fartøysjef.

Pass også på at språkrettigheten din ikke er utløpt!

For PPL (eller høyere)

I tillegg til å ha et gyldig sertifikat, med relevante rettigheter påført (eller dokumentert i loggbok der det er mulig), må du være innenfor gyldighetstiden til rettigheten.

Du kan lese om opprettholdelse og forlengelse av klasserettighet SEP hos Luftfartstilsynet.

For LAPL

I tillegg til å ha et gyldig sertifikat, med relevante rettigheter påført (eller dokumentert i loggbok der det er mulig), må du de siste 24 månedene ha et visst antall timer og starter for å inneha en gyldig rettighet.

For å inneha gyldige LAPL-privileger må du innenfor de siste 24 månedene til enhver tid ha:

  • Minimum 12 timer (enten som fartøysjef, med instruktør eller solo under oppsyn av instruktør)
  • Minimum 12 avganger og landinger
  • Minimum én time oppfriskningstrening med instruktør

Flyging med passasjerer (felles for PPL og LAPL)

For å fly med passasjer må du ha minimum 3 avganger og landinger i relevant klasse i løpet av de siste 90 dagene.

Dersom du skal fly med passasjer VFR natt, må minst én av de tre landingene over være gjennomført om natten.

Husk at kompetansebeviset ditt kun er gyldig så lenge du har et aktivt og betalt medlemsskap i en klubb tilknyttet HPS-seksjonen, samt betalt forsikring.

Verifiser at du fortsatt har aktiv, og riktig, kompetanse registert i Min idrett.

Fornyelse

I perioden 1/11 til 31/12 kan man egenfornye gyldige flygebevis dersom man oppfyller aktivitetskravene i sikkerhetssystemet. Ved fornyelse av elevbevis, gjenopptagelse av utløpte elev-/flygebevis eller når man ikke oppfyller aktivitetskravene for egenfornyelse, kreves instruktørgodkjenning

Alle elev- og flygebevis som ikke alt er fornyet for 2024 gikk ut 31.desember 2023.

Du finner mer informasjon om kompetanser og fornyelse/gjenopptagelse av kompetanse her.

Du finner mer informasjon om kompetansebevis her.

Husk at kompetansebeviset ditt kun er gyldig så lenge du har aktivt og betalt medlemsskap i en klubb i modellflyseksjonen.

Det er kun A-bevis som ikke har noe utløpsdato, alle andre bevis og lisenser må fornyes.

Verifiser at du fortsatt har aktiv, og riktig, kompetanse registert i Min idrett.

Fornying

B-bevis og I2 kan egenfornyes via egenerklæring.

Andre bevis må fornyes via instruktør og innsending av skjema.

Husk droneoperatørregistret og merking - krav for alle!

Husk også registrering i droneoperatørregistret (2024) og merking av modell/drone med ditt operatørnummer!

Dronerettigheter

Dersom du flyr på dronerettigheter utstedt av Luftfartstilsynet (eller annen kompetent myndighet), se mer informasjon på flydrone.no.

Husk at aktivt og betalt medlemsskap samt betalt forsikring er et krav for gyldig rettighet.

Se Håndboka - 300 Fallskjermlisenser.

Pass på at alle dine rettigheter/kompetanse vises som gyldige på Min idrett.

Du må ha gyldig legeattest før du flyr som soloelev eller som fartøysjef.

I tillegg til å ha et gyldig sertifikat, med relevante rettigheter påført (eller dokumentert i loggbok der det er mulig), må du de siste 24 månedene ha et visst antall timer og starter for å inneha en gyldig rettighet.

Tabellene over er hentet fra Norsk Luftsportstilsyn sin oversikt over krav for å opprettholde rettigheter.

Flyging med passasjerer

For å fly med passasjer må du ha minimum 3 starter som fartøysjef i løpet av de siste 90 dagene. Skal du fly med passasjer i TMG, må de være utført i TMG. Skal du fly i seilfly som ikke er TMG, må startene være utført på seilfly som ikke er TMG.

Du må ha gyldig legeattest før du flyr som soloelev eller som fartøysjef.

For å opprettholde rettigheten for et BPL-sertifikat, skal det være fløyet på den relevante klasse av ballong enten:

  1. I løpet av de siste 24 mnd., minimum 6 timer som fartøysjef, inkludert 10 starter og landinger, som fartøysjef eller med instruktør (FI(B)) eller solo under overoppsyn av instruktør. I tillegg skal det i løpet av de siste 48 mnd. være utført minimum 1 treningstur med instruktør. Eller:
  2. I løpet av de siste 24 mnd. være utført en ferdighetskontroll med en FE(B) i den relevante klassen av ballong.

Les de fulle kravene hos Norsk Luftsportstilsyn.